Waarom wordt wc-papier niet strakker opgerold?

Een vraagje dat eigenlijk thuishoort in de categorie "kleine ergernissen"...

Rollen toiletpapier in hotels en bedrijven zijn vaak veel compacter dan het wc-papier dat je in supermarkten koopt. (En het papier is nog "zacht en sterk" ook!).

Als ik weer eens thuiskom met zo'n enorm pakket met 12 of 24 rollen wc-papier, voel ik me altijd een beetje bekocht: de inhoud bestaat voornamelijk uit lucht.
Als het papier strakker om de rol zou worden gewikkeld, zou de hoeveelheid papier wel 4 of 5 keer zo groot kunnen zijn. En dat scheelt heel wat gesjouw met die immens grote verpakkingen!

Natuurlijk lijkt het nu alsof je "meer krijgt voor minder geld", maar is dat de enige reden van fabrikanten om toiletpapier op deze manier aan te bieden? Kleine verpakkingen betekenen immers ook minder volume, dus goedkoper vervoer en opslag.

Picture for question
Pieter2011
12 jaar geleden
in: Wonen
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit gemerkt dat er strak en minder strak opgerolde rollen wc papier bestaan

Antwoorden (3)

Het meeste wc-papier is tegenwoordig tweelaags, drielaags, of weetikhoeveel-laags. Dat is comfortabel, omdat er ook lucht in zit opgesloten. Bij strakker oprollen wordt veel van die lucht eruit geperst. Vroeger had je ook nog van dat krantenpapier-achtige wc-papier. Daar zat beduidend minder lucht in, en dat was ook veel strakker opgerold :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft met het aantal lagen te maken.

Die horeca wc papier is economisch wc papier. Super dun, weinig lagen, zodat je extra veel op een rol kwijt kan.

Je moet dus veel meer papier verbruiken om je kont af te vegen. Als je te weinig laagjes gebruik dan gaat er al snel vocht doorheen. Dus veel mensen maken er dan een prop van, wat extra veel papier verbruikt.

Als je bijvoorbeeld die 4 laags van de Lidl koopt. Heb je per keer maar 2 vel nodig die je dubbel vouwt en je hebt een 8 laags velletje dat veel vocht opneemt.

Dus naast dat 4 laags wc papier luxer is, is het ook fijner in gebruik, hygienischer en zachter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Pieter, je legt de vinger op de gevoelige plek! Hoe groter de verpakkingen/volume, hoe meer dat de consument het idee geeft een 'koopje' te hebben bemachtigd. Ook speelt hierin mee dat zo'n (bulk)voorraad het zuinig er mee omspringen, niet bevorderd. Toch slimme jongens die dat bedenken....