Ja natuurlijk.
Onderhandelen wil vaak niks zeggen.
Stel dat het niet door gaat.
Dan zouden makelaar en verkoper een kans gemist hebben.

En zoveel kansen zijn er niet in deze tijd,
om je huis behoorlijk te verkopen.

Pas als er getekend is, dan is het definitief.
Mondelinge afspraken gelden ook,
maar onderhandelen is geen afspraak, geen contract.

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens zijn er heel veel mensen die er een hobby van maken om 'te koop ' staande huizen te gaan bezichtigen.
Zonder dat ze iets willen / kunnen kopen.

Een goede makelaar houdt met al deze dingen rekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang er nog geen voorlopig koopcontract is gesloten, mag dat. In een voorlopig koopcontract kan bedongen worden dat er bv 14 dagen geen bezichtigingen plaatsvinden. In die tijd kan de voorgenomen koper proberen de financiering rond te krijgen bv of andere voorwaarden bespreken. De prijs is dan al wel uitonderhandeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou de koper zoiets bedingen? Wat maakt het uit als je al een voorlopig koopcontract gesloten hebt? Het wachten is alleen nog op het feit of JIJ zelf de financiering rond kan krijgen etc.
Er kan een optie worden bedongen waarin je kan afspreken dat 14 dagen geen andere biedingen worden geaccepteerd. Dit gebeurt soms als er een of andere vergunning moet worden aangevraagd.
Er is overigens weinig voorlopig aan een voorlopig koopcontract ! Een keer getekend is ie gewoon geldig tot de notaris zijn werk heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De makelaar treedt op namens verkopers. Hij is niet de opdrachtgever.De eigenaar bepaalt of en wanneer hij bezichtigingen wenst.

Dus bezichtigingen zijn in principe toegestaan en iedereen mag bieden. Wat niet mag is dat er met meer dan een partij onderhandeld wordt over de prijs.

Wat ik 2 jaar geleden heb meegemaakt bij de verkoop van een losse garage is dat de makelaar tegen geïnteresseerden zegt dat er meerdere partijen zijn die interesse hebben. Toen heeft de uiteindelijke koper veel meer geboden dan de vraagprijs, die was gesteld op de WOZwaarde.