Is het nog verplicht een notaris in te schakelen bij de (ver) koop van een huis?

Ik lees:

"De minister heeft op 20 december 2011 in een brief aan de Tweede kamer aangegeven dat hij geen aanleiding ziet om de notaris verplicht in te schakelen bij de koopovereenkomst. Minister Opstelten schrijft dat “verplichte notariële inschakeling naar verwachting voor de koper extra kosten met zich zal meebrengen en het meer tijd zal kosten om de overeenkomst te sluiten. Doelstelling van dit kabinet is juist om de administratieve lasten en regeldruk voor burgers te verminderen.”

Maar is dit inmiddels praktijk/wet geworden?

Bron:
http://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws-2011/notaris-niet-verplicht-bij-koopcontract/

11 jaar geleden
1.8K
paulus811
11 jaar geleden
De evaluatie ging over het OPSTELLEN van het contract. En juist dat cruciale woord vermeld je niet in de vraag. Voor het passeren van het contract en inschrijving in het kadaster kun je niet om een notaris heen.

Het beste antwoord

Neen, het is niet verplicht om de notaris in te schakelen bij de verkoop van een huis. Het is nooit verplicht geweest.

Ook de inschakeling van een makelaar is niet verplicht.

Je kon destijds bij de Vereniging Eigen Huis een invulcontract krijgen dat je zelf invult. Daarmee heb ik mijn huidige woning gekocht.
Daarna naar de notaris geweest voor de transportakte.

Eerder heb ik mijn (in aanbouw zijnde) woning verkocht en het koopcontract (in de wandeling voorlopige koopakte genoemd) laten opstellen door een notaris. Dat was gratis omdat de transportakte bij hem werd verleden.

Wat wel verplicht is, is om een notaris in te schakelen voor het opstellen en passeren van de transportakte, dus voor b.v. de (juridische) levering van een huis. Die akte wordt ingeschreven bij het kadaster.

De professionele financierende geldgever (dus de hypotheeknemer) zal dat ook verlangen, omdat de geldgever dan het door hem verkregen recht van hypotheek op dat huis kan laten inschrijven en desgewenst geldend kan maken.

In de huidige (crisis)tijd met doorgaans lastigere financiering zou ik bij verkoop een goede makelaar inschakelen. Dat kan ook uitsluitend voor het verkoopcontract.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
En stel nou het geval dat je geen financiering nodig hebt. Zou je dan in principe de notaris kunnen overslaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, want de juridische levering en de inschrijving in de openbare registers van het kadaster kunnen uitsluitend geschieden d.m.v. de akte, dus de diensten, van een notaris.
Wat wel mogelijk is, maar dat is riskant en dom, is als je het huis koopt en betaalt maar niet laat leveren. Maar dan kan de verkoper in principe het huis nog eens verkopen want hij is de juridische eigenaar (gebleven).

Andere antwoorden (2)

Uit het verhaal blikt dat het nooit verplicht is geweest, als ik het goed lees.
Het werd wel geadviseerd, maar is bij mijn weten nooit ingevoerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is nog steeds verplicht. Bij transacties met onroerend goed heb je een notaris nodig om de overdracht op de juiste manier te registreren.

Het artikel dat u aanhaalt gaat over een voorstel van de minister om ook de notaris te betrekken bij het opstellen van het koopcontract. Dat is nu niet verplicht; dit kan ook door een makelaar of onderhands gedaan worden. De minister wilde dit om bepaalde redenen wel verplicht stellen, maar daar is verder niets mee gebeurd.