Ik zag gisteren in eens hommes of bijen uit de buitenmuur komen.

Ik denk dat er een nest zit in de spouwmuur. Wat moet ik hier aan doen? Lekker laten zitten of de zaak afsluiten?

Toegevoegd na 1 minuut:
HOMMELS natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
34.2K

Het beste antwoord

Hommels en bijen zijn hartstikke belangrijk voor de bestuiving van veel planten en dieren. Ze zijn, als je ze een beetje met rust laat verre van agressief dus ik zou ze hun gangetje laten gaan.
Wespen is een ander verhaal, die zijn een stuk agressiever en daar kun je echt last mee krijgen.

Hier zit ook een hommelnest in een van de spouwmuren, ze komen daar binnen via een van de stootvoegen. Ze zijn bij mij welkom.

Als je wilt kun je in de toekomst wel voorkomen dat ze de stootvoegen invliegen door een stootvoegroostertje te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, nu weet ik eindelijk hoe die dingen heten! Dank :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die roostertjes bedoel je? Die ken ik ook wel onder de naam 'bijenbekje'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je zinvolle informatie. Maar je schrijft over de bestuiving van planten en DIEREN. Bestuift een bij ook dieren?? Maar waarom?? Of bedoel je dat hij stuifmeel opeen dier achter laat. Dat is heel iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Willem216: Planten en dieren!? Oeps, dat moet gewoon planten en bomen zijn! Iets te snel getypt denk ik. Vaak noem je planten en dieren in 1 adem, maar dat is hier niet de bedoeling geweest :)

Andere antwoorden (8)

Als het hommels of bijen zijn, gewoon laten zitten. Het kan ook een wespennest. Die kun je beter wel weg laten halen.

Dichtmaken heeft geen zin. Ze vinden altijd wel weer een andere uitgang.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het zijn geen wespen gelukkig.
Als het hommels of bijen zijn dan mag je ze geloof ik niet bestrijden; Ze zijn beschermt. Wel kan je de gemeente bellen: Die hebben allemaal toegang tot imkers welke de nesten kunnen komen verwijderen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Overigens.. Bij dichtmaken loop je het risico dat ze op een andere plek de weg vinden.. met dit als gevolg:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker laten zitten. Hommels leven maar kort en bezorgen eigenlijk weinig tot geen overlast (zolang je ze niet lastig valt). Bovendien schijnt de hommel in Nederland een beschermde status te hebben, en MAG je het zelf niet eens zomaar uitroeien.

Ik lief tegen het zelfde probleem aan toen ik van de week een hommelnest ontdekte in mijn HELE composthoop !! Niks even de composthoop omzetten dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hommels en bijen kun je wel laten zitten. Wespen zijn een stuk minder vriendelijk en die kun je beter laten weghalen.
Wespen zijn meestal wat feller geel op het achterlijf en bijen wat hariger op het voorlijf. Hommels zijn beduidend dikker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een huurhuis hebt de woningstichting bellen en als je een koophuis hebt een specialist inschakelen. Hommels, bijen en wespen kunnen veel schade aanrichten in je spouwmuur dus verwijderen is het beste wat je kunt doen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijen die spouwmuren op zouden vreten? Zou de auteur niet in de war zijn met wespen?
ronron1212
12 jaar geleden
Nee bijen maken een nest voor hun honing en nakomelingen dat vreten ze uit in je spouw muur. Als je geen geisoleerde spouw hebt dat krijg je alleen maar een gigantisch nest in je spouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, dat gedrag ken ik helemaal niet van bijen en hommels. Ik kan er verder ook niets over vinden. Wel ken ik het van wespen, die gebruiken de uitgevreten houtpulp dan weer om het nest zelf van te fabriceren. Honingbijen en hommels maken hun nest natuurlijk van hars, en voor zover ik weet gewoon in de al beschikbare ruimte. Heb je nog een andere bron voor dit gedrag dan infoyo.nl? Het is namelijk niet bepaald de meest betrouwbare website. Het is net zo'n model als infonu.nl: zoveel mogelijk mensen content laten produceren om op de gecreëerde pagina's google adds te laten plaatsen, waarna de inkomsten daaruit worden gedeeld door de auteurs en de eigenaar van de site. Het doel is dus vooral om zoveel mogelijk inhoud - juist of niet - te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hars? ik was er even met mijn hoofd niet bij, ik bedoel natuurlijk was.
Lekker laten zitten, ze doen helemaal geen kwaad en het zijn nuttige dieren. Ook richten ze verder geen schade aan aan je muur.

Je hebt trouwens ook nog kans dat het geen nest in de spouwmuur is, maar solitaire bijtjes die hun mininestjes maken in kapot voegwerk. Die (o.a. behangersbijen) heb ik op het moment zelf ook rondzoemen bij de voorgevel van ons appartement. Eigenlijk wel leuk om naar te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Kapot voeg werk is slecht voor je gevel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SuzyQ mee eens, heel vaak zijn het metselbijtjes!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is ook zo, maar het zit er nu eenmaal en het is niet (alleen) mijn beslissing om het te laten repareren. Het zal mijn tijd wel duren, de volgende eigenaar moet dat maar uitvechten met de VVE. Gegeven het feit dat het zo is, is het verder geen probleem dat er hier en daar een behangersbij wat blaadjes tegenaan plakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212: die bijen die SuzyQ bedoelt maken gebruik van kapot voegwerk, ze maken zelf niks kapot. Ze mestelen het eerder weer een beetje dicht, met gekauwd blad en dergelijke.
ronron1212
12 jaar geleden
dat kan maar de vraag gaat over uit de spouw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Willem heeft ze niet uit de spouwmuur zien komen, hij dénkt dat ze wel uit de spouwmuur zullen komen. Ik geef een alternatieve verklaring.
Hommels zijn in principe beschermde dieren en ze vallen mensen niet lastig. Ze kunnen wel steken!
Met Spouwsafe roosters de stootvoegen afdichten kan wel helpen voorkomen dat uw huis aan begin van seizoen door koningin uitgekozen wordt als schuilplaats. Bestrijden in uiterste noodzaak als allergie kan altijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hommels zijn uiteraard niet gevaarlijk, ik heb hier ook twee nesten in mijn tuin zitten.
Zo eentje in een nestkastje vindt ik zelfs prachtig.
De hommel en de bij zijn beschermde insectensoorten. De nesten ervan mogen dus niet vernietigd worden. De hommels en bijen vormen ook geen echt gevaar voor mensen. Ze zijn niet agressief en steken enkel als ze zich bedreigd voelen.
Je kunt het nest gewoon laten zitten, want hommels en bijen vallen zelden aan. In sommige gevallen bevindt het nest zich op een vervelende plaats. In dergelijke gevallen neem je best contact op met een imker. Hij zal het nest verplaatsen of handige tips meegeven hoe je het nest zelf op een veilige manier kan verplaatsen. Voor adressen van locale imkerverenigingen zie de website van de NBV