Welke verzekeringen moeten er geregeld worden bij het kopen van een huis?

Welke verzekeringen moet de koper regelen en welke verzekeringen moet de verkoper regelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (4)

een huisverzekering:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De koper moet een opstal verzekering regelen en kan overwegen een hypotheekverzekering te nemen di bij ziekte, ontslag etc. de derving opvangt.
De verkoper hoeft in feite geen verzekeringen te regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze verzekeringen zijn onmisbaar als je een huis bezit: inboedelverzekering en opstalverzekering. Daarnaast is een glasverzekering een aanrader en WA maar die laatste is überhaupt verplicht.
De hypotheekverstrekker kan ook nog eisen dat er een levensverzekering wordt afgesloten, dat verschilt per verstrekker en per situatie.
Het valt overigens meestal aan te raden om zowel de inboedel- en de opstalverzekering onder te brengen bij 1 verzekeraar want zo kun je discussies over waar sommige schades onder vallen voorkomen en is er vaak sneller een afhandeling bij schade.
Een rechtsbijstandverzekering kan ook handig zijn, er zijn tal van juridische zaken (zoals verborgen gebreken) waarmee een huiseigenaar mee te maken kan krijgen.

Al de bovengenoemde verzekeringen zijn voor zowel de verkopende als de kopende partij van belang.
Voor de eventuele schade aan het huis zelf is vooral de datum van overdracht van belang, de schade dient te worden afgehandeld door de verzekeraar van de eigenaar van het huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor je in inboedel maakt het niet uit of het je eigen huis is of niet en is volgens mij dus geen antwoord op de vraag. Een WA is in Nederland niet algemeen verplicht (Behalve voor motervoertuigen, jagers en exploitanten van kerncentrales)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inboedel is wel degelijk relevant voor huiseigenaren, als je bijvoorbeeld een mooie eikenhouten vloer in je huis laat leggen (of al hebt liggen) op de 'zwevende' manier en er ontstaat schade dan valt dat onder je inboedel en niet onder de opstal.
En veel 'roerende goederen' zoals zonnewering vallen ook onder inboedel.
Er werd gevraagd welke verzekeringen er geregeld moeten worden bij het kopen van een huis en niet om verzekeringen die uitsluitend relevant zijn voor kopers van een huis.
ronron1212
12 jaar geleden
Dat is het ook als je een huis huurt. Dus niet specifiek voor een koper
Ik weet niet of jullie met zijn tweeen een huis gaan kopen, in dat geval is een levensverzekering ook noodzakelijk. Als er iets gebeurt, dan moet het huis niet verkocht worden.