Mag ik mijn huis verkopen buiten de makelaar om als dat mij lukt

Ik heb een koper die het huis wil kopen zonder mijn makelaar te betrekken mag dag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
6.1K

Het beste antwoord

Je hebt een afspraak met je makelaar. Schriftelijk vastgelegd. Dus je zult de makelaar moeten betalen. Je kunt het huis dus wel verkopen maar je makelaar zal je gewoon de kosten in rekening brengen.
ronron1212
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Lees je contract met de makelaar er op na. De kans is heel groot dat dit uitgesloten is. Als je het toch doet, zul je courtage aan de makelaar moeten betalen en soms nog een boete. Dus het heeft geen zin om zo iets te doen. Afspraak is tenslotte afspraak. En eerlijk is eerlijk.

Je kunt het contract met de makelaar opzeggen en na een bepaalde tijd mag je het huis zelf verkopen. Maar opzeggen kost meestal ook geld. Zie daarvoor nogmaals het contract.

Toegevoegd na 4 uur:
Jekunt het contract met de makelaar opzeggen wanneer je wilt. Je hoeft de makelaar geen schadevergoeding te betalen. Ook hoeft je geen courtage te betalen. Wel moet je de kosten betalen die de makelaar voor je heeft gemaakt, bijvoorbeeld: loonkosten en advertentiekosten. Welke kosten je moet betalen, hangt af van de afspraken die je hebt gemaakt met de makelaar. Kan de makelaar later bewijzen dat je het huis hebt gekocht of verkocht doordat hij je heeft geholpen? Dan moet je de makelaar alsnog courtage betalen.

Mijn eerdere opmerking over een mogelijke boete is onjuist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De makelaar mag je geen boete geven. Wel moet de makelaar gewoon betaald worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betreft je opmerking over de boete dat klopt en heb dit dan ook aangepast.
In beginsel hoeven alleen de gemaakte kosten vergoed te worden.
Alleen als de makelaar kan aantonen dat door zijn toedoen het huis later verkocht is, dien je ook de courtage te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bij een MVN-makelaar bent hoeft een makelaar niet te bewijzen dat door zijn toedoen dat huis verkocht is. Al heeft hij er niets aan gedaan, je moet gewoon de courtage betalen.. Zie link, artikel 12 en 13.http://static.realworks.nl/cms//10000//Portaalversie_Algemene_Consumentenvoorwaarden_NVM[1].pdf Als je een andere "alternatieve" makelaar hebt zoals Makelaarsland, waarbij je veel zelf moet doen. kan dat anders liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MVN=NVM
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het pdf-document laat zich niet openen. Niet iedereen denkt daar zo over!
http://www.eigenhuis.nl/juridisch/contracten/makelaar/beeindigen-contract--makelaar/
En nog vele anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn PDF zit ergens een foutje. Hier is de herkansing, en anders staat ie ook bij mijn eigen antwoord. http://static.realworks.nl/cms//10000//Portaalversie_Algemene_Consumentenvoorwaarden_NVM[1].pdf Wildelely: Ja, dat gaf ik immers al aan? Andere makelaars hebben misschien andere voorwaarden. Ik ken ze niet allemaal uit mijn hoofd.
Ik wil niet vervelend zijn, maar als ik op "jouw" link klik krijg ik de melding; pagina niet gevonden. Zit er ook een foutje in?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pdf opent zich niet
mijn link opent zich wel. (bij mij)
Open anders de site van eigenhuis en type in het zoekvenster "contract makelaar beeindigen". Ik heb het in mijn antwoord niet over een bepaald soort makelaar gehad. Ik bedoel dus niet alleen de MVN makelaar.
Daarmee zijn eigenlijk je opmerkingen geneutraliseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn we het nu eens?
bovenstaande is correct. daarbij kan je je afvragen waarom de koper er geen makelaar bij wil hebben... het kost hem niets. Met makelaar sta jij sterker als hij op een later moment toch van de koop afziet (10% boete regeling).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
De koper schiet niets op met de makelaar van de verkopende partij. Als de koper een makelaar erbij wil, zal hij een eigen makelaar moeten meebrengen. Ook dat hoeft niet. De koper kan ook een bouwkundig rapport van het aan te kopen pand laten maken buiten de makelaar om. Dus iedereen doet zoals hem het beste uitkomt.
Hier voor alle kinderen huizen gekocht zonder inmenging van makelaars, maar wel met bouwkundige rapporten.
Jij hebt je huis te koop gezet en daarvoor een makelaar in geschakeld. Je hebt een contract getekend en jouw makelaar heeft de verkoop in gang gezet. Brochure gemaakt, je huis op internet gezet, een etalagepresentatie gemaakt, misschien al je huis bezichtigd met belangstellenden enz.
Als jij ineens met een koper op de proppen, kun je niet je makelaar buiten spel zetten. Wellicht is deze koper door inspanningen van jouw makelaar wel op het spoor van jouw huis gekomen!
Dat is niet fatsoenlijk, en je moet hem gewoon de gebruikelijke courtage toch betalen. Daar heb je ook voor getekend.
Maar waarom verwijs je deze koper niet door naar jouw makelaar? Die doet dan verder de onderhandelingen en werkt de verkoopprocedure af. Veel makkelijker, en betalen moet je toch!
Heb ik ook gedaan. De kleindochter van de buren heeft uiteindelijk mijn huis gekocht, maar alles is gewoon via de makelaar gegaan!

Toegevoegd na 1 uur:
Indien je bij een NVM-makelaar bent, staan hieronder je rechten en plichten. Zie vooral artikel 12 en 13.
Als je een niet-NVM-makelaar hebt, heb je misschien een andere overeenkomst. Kijk dat daarin, dan weet je het zeker.

http://static.realworks.nl/cms//10000//Portaalversie_Algemene_Consumentenvoorwaarden_NVM[1].pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze denken de courtage te kunnen besparen, vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar die vlieger gaat (waarschijnlijk) niet op!
Natuurlijk mag jij je huis verkopen. Als het huis langer dan 1 jaar bij de verkoper te koop hebt staan ben je niet verplicht kosten aan hem te betalen. Als het korter dan een jaar is dan krijg je doorbelast wat vooraf is afgesproken