Mag ik mijn huis verkopen buiten de makelaar om als dat mij lukt

Ik heb een koper die het huis wil kopen zonder mijn makelaar te betrekken mag dag?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je hebt een afspraak met je makelaar. Schriftelijk vastgelegd. Dus je zult de makelaar moeten betalen. Je kunt het huis dus wel verkopen maar je makelaar zal je gewoon de kosten in rekening brengen.

Lees je contract met de makelaar er op na. De kans is heel groot dat dit uitgesloten is. Als je het toch doet, zul je courtage aan de makelaar moeten betalen en soms nog een boete. Dus het heeft geen zin om zo iets te doen. Afspraak is tenslotte afspraak. En eerlijk is eerlijk. Je kunt het contract met de makelaar opzeggen en na een bepaalde tijd mag je het huis zelf verkopen. Maar opzeggen kost meestal ook geld. Zie daarvoor nogmaals het contract. Toegevoegd na 4 uur: Jekunt het contract met de makelaar opzeggen wanneer je wilt. Je hoeft de makelaar geen schadevergoeding te betalen. Ook hoeft je geen courtage te betalen. Wel moet je de kosten betalen die de makelaar voor je heeft gemaakt, bijvoorbeeld: loonkosten en advertentiekosten. Welke kosten je moet betalen, hangt af van de afspraken die je hebt gemaakt met de makelaar. Kan de makelaar later bewijzen dat je het huis hebt gekocht of verkocht doordat hij je heeft geholpen? Dan moet je de makelaar alsnog courtage betalen. Mijn eerdere opmerking over een mogelijke boete is onjuist.

bovenstaande is correct. daarbij kan je je afvragen waarom de koper er geen makelaar bij wil hebben... het kost hem niets. Met makelaar sta jij sterker als hij op een later moment toch van de koop afziet (10% boete regeling).

Jij hebt je huis te koop gezet en daarvoor een makelaar in geschakeld. Je hebt een contract getekend en jouw makelaar heeft de verkoop in gang gezet. Brochure gemaakt, je huis op internet gezet, een etalagepresentatie gemaakt, misschien al je huis bezichtigd met belangstellenden enz. Als jij ineens met een koper op de proppen, kun je niet je makelaar buiten spel zetten. Wellicht is deze koper door inspanningen van jouw makelaar wel op het spoor van jouw huis gekomen! Dat is niet fatsoenlijk, en je moet hem gewoon de gebruikelijke courtage toch betalen. Daar heb je ook voor getekend. Maar waarom verwijs je deze koper niet door naar jouw makelaar? Die doet dan verder de onderhandelingen en werkt de verkoopprocedure af. Veel makkelijker, en betalen moet je toch! Heb ik ook gedaan. De kleindochter van de buren heeft uiteindelijk mijn huis gekocht, maar alles is gewoon via de makelaar gegaan! Toegevoegd na 1 uur: Indien je bij een NVM-makelaar bent, staan hieronder je rechten en plichten. Zie vooral artikel 12 en 13. Als je een niet-NVM-makelaar hebt, heb je misschien een andere overeenkomst. Kijk dat daarin, dan weet je het zeker. http://static.realworks.nl/cms//10000//Portaalversie_Algemene_Consumentenvoorwaarden_NVM[1].pdf

Natuurlijk mag jij je huis verkopen. Als het huis langer dan 1 jaar bij de verkoper te koop hebt staan ben je niet verplicht kosten aan hem te betalen. Als het korter dan een jaar is dan krijg je doorbelast wat vooraf is afgesproken

Bronnen:
Mijn huis heeft 2 jaar te koop gestaan

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100