waar leeft de zwarte ooievaar

ik heb er van gehoord heel lang geleden en ze zijden ook waar ze leven maar ik weet het nietmeer

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Hier staat 't in

De soort komt voor van Europa tot Zuid-Afrika. In de Belgische Ardennen is de zwarte ooievaar een broedvogel. Nederland ligt aan de noordwestelijke rand van het natuurlijk verspreidingsgebied en heeft in het verleden zwarte ooievaars gehad. Door het verlies van ooibossen langs de rivieren is daar echter een eind aangekomen. Thans is hier de zwarte ooievaar geen broedvogel meer, maar in het rivierengebied is hij wel een schaarse maar regelmatige gast, die bovendien steeds vaker wordt aangetroffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De zwarte ooievaar is een middelgrote ooievaar, hij is rond de 100 cm groot. Hij komt voor in Europa, Azië en Afrika. In Nederland wordt de vogel vaak gezien als hij doortrekt naar de broedplaats of juist naar zijn overwintergebied. Zwarte ooievaars leggen grote afstanden af tijdens de trek, de vogels die in Noord-Rusland leven overwinteren bijvoorbeeld tot ver in Zuid-Azië. Vogels uit Noord-Europa trekken meestal via de voormalige oostbloklanden naar het zuiden van Afrika.
In Afrika zelf zijn zwarte ooievaars standvogels, de diverse groepen mengen zich vaak maar bijna altijd gaan de overwinteraars toch weer terug.
fremar