Waarom gaat me citroengeranium steeds dood?

Ik geef hem 1 keer in de week water en toch gaat hij langzaam dood. In huis is ook een normale temperatuur.

Eerst verliezen de bladeren z;n kleur en daarna bruin en schrompelen ze weg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
10.2K

Antwoorden (5)

Staat het plantje in de vensterbank en krijgt ie zonlicht dat ie niet kan hebben. Of staat die op het Noorden in de schaduw en heeft het plantje zonlicht nodig. Of staat het plantje in een donkere kamer terwijl die daglicht nodig heeft...

Dus het kunnen een hoop factoren zijn, waarom het plantje het niet overleeft. En ik ben expert op het gebied van plantjes doodlaten gaan. Hou zelfs geen cactus in leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou heel goed het probleem kunnen zijn Lampie...
Geef je hem ook af en toe plantenvoeding? (pokon oid?) en probeer hem anders een ste verpotten, een beetje nieuwe potgrond doet soms wonderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zat er een verzorgingskaartje aan? als je doet wat daar op staat kan het bijna niet mis gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er hier 6 staan onder alle omstandigheden en ik verzorg ze als volgt: 1 maal per week regenwater en die in de veranda in volle hitte 2 maal per week. Jaarlijks (maart, april) van de planten scheutjes nemen, laten wortelen in wat stekgrond en nadien planten in gewone potgrond. De oude planten doe ik dan weg. 1 maal per maand een beetje meststoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Citroengeranium's zijn lastige planten.
Als ze nog jong zijn groeien ze prima, maar na enkele jaren soms al eerder, gaat de groei er uit.
Meestel krijgen ze leidingwater en dat water is vaak hard water dat wil zeggen, er zit veel kalk in.
Telkens weer als men water geeeft komt er een beetje kalk in de potgrond.
Het water word opgenomen en een deel van de kalk blijft achter.
De potgrond gaat daardoor te veel kalk bevatten en de plant maakt gele blaadjes.
Uiteindelijk gaat de plant dood, door te veel kalk.
Met het geven van regen water is het probleem opgelost.

Toegevoegd na 4 minuten:
Citroengeranium's worden ook niet zo oud, hooguit enkele jaren , tijdig opnieuw stekken, dan heb je nieuwe planten mocht de oude dood gaan.
Een zijtakje dat je van een hoofdtak afbreekt zijn meestal de beste stekken.
Genaamd, stek met een hieltje.