Help! Mijn wasmachine geeft bruinige vlekken op mijn gewassen wasgoed. Ik krijg dus vlekken ipv dat ze worden verwijderd. Wat kan er aan de Hand zijn?

Ook bestaande vlekken worden niet goed verwijderd en mijn witte was is smoezelig ipv wit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
43.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ook eens deze vraag.
http://www.goeievraag.nl/vraag/stinkend-wasgoed-wassen.33856

Antwoorden (6)

Misschien zit er iets in de trommel wat is gaan roesten.
Daar is helaas lastig bij te komen. Maar een monteur kan dat wel oplossen.

Het kan ook zijn dat je wasmachine een keer goed schoongemaakt moet worden. Draai de machine een keer op de hoogste temperatuur met een halve zak soda. Je mag ook 2 vaatwastabletten gebruiken.

Regelmatig op 95 graden wassen helpt je wasmachine schoon houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou om te beginnen de wasmachine goed schoonmaken aan de binnenkant:

De rubbers aan alle kanten poetsen en nakijken.

Vooral het filter eens goed schoon maken.

Dan de machine leeg laten draaien op 60 graden met een flinke scheut schoonmaakazijn,
of een handvol soda
of een vaatwasmachinetablet.

Dan: als je witte was hebt die op 90 graden kan, doe het dan op 90 graden.

Toegevoegd na 41 seconden:
Als dat allemaal niet geholpen heeft,
dan zul er iemand bij moeten halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een krantenartikel las ik dat er steeds vaker vetluis voorkomt in wasmachines. Dat schijnt te komen omdat we steeds meer vloeibare wasmiddelen gebruiken, te veel wasmiddelen en ook omdat we op te lage temperaturen wassen.
Zo zie je maar weer. Probeer ik energie zuinig mijn was te doen en als dank loop ik de kans vetluis te krijgen.
Het woord alleen al klikt mij zeer vies in de oren!

Stinkt uw wasgoed en heeft u bruine strepen en vlekjes op uw wasgoed, dan komt dat aldus het artikel door de vetluis.
De fabrikanten van huishoudelijke apparaten schijnen steeds meer klachten te krijgen over vieze was.
Het wordt ook wel wasluis genoemd en dat klinkt in ieder geval beter dan vetluis. Ik denk meteen aan een vies beestje, maar dat is niet waar. Vetluis is een bacterie, een zeepbacterie. Het kan in de slangen van de wasmachine terecht komen en zelfs de waterniveauregeling van slag brengen.

Hoe kunt u de zeepbacterie herkennen?

Merkt u het, nu spreek ik over zeepbacterie. Klinkt al weer beter dan wasluis of vetluis!
U kunt het herkennen aan de geur die uit de machine komt, maar ook aan de grijzige drab die langs de rand van de trommel komt. Ook merkt u dat uw was minder schoon wordt.

Wat kunt u er aan doen?

Dat is niet zo moeilijk. Als u veel op 30 of 40 graden wast, dan moet u de machine eens in de drie maanden reinigen door bijvoorbeeld de machine leeg op 90 of 95 graden te laten draaien. Als u een beetje azijn of soda in uw machine stopt, maakt u alles weer schoon.
Vindt u het zonde om de machine leeg te laten lopen, doe dan een witte was in de machine en was die op de hoogste temperatuur. De bacteriën worden dan verwijderd en komen echt niet in uw wasgoed.
Als u nu ook nog regelmatig uw zeeplade en zo mogelijk de afvoerpomp schoonmaakt dan hoeft u niet meer bang te zijn voor de vetluis,wasluis of zeepbacterie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haal het zeepbakje er eens uit dan zul je zien wat daar achter zit .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit probleem ook gehad, bij mij zat er een bult in de binnen trommel, heb een nieuwe wasmachine gekregen probleem was toe op gelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je enkel met vloeibaar wasmiddel wast, kan je trommel vuil worden. af en toe nog eens met waspoeder wassen, dit geeft een schurend effect en maakt samen met het wasgoed ook de trommel schoon.