Waarom tikken spechtenjonkies, in hun nest, constant op de boom? En hoe ziet het nest van binnen eruit? In de boom dan...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Hun nest maken de spechten door met hun krachtige snavel in een boomstam te hakken. Het nest wordt uitgehakt in een wat zachtere boomsoort, en zit enkele meters van de grond. Eerst hakken ze een horizontaal gat en hollen dat uit naar beneden toe tot 30 cm diep.
Een specht roffelt de hele dag op takken en stammen, op zoek naar eten of om een nest te hakken. Onder de boomschors zitten insecten en met zijn kleverige, dunne tong kan hij zelfs de kleinste insecten oplikken. In de winter nemen spechten ook genoegen met zaden en noten. Ze "praten" met elkaar door middel van klopsignalen. Hoofdpijn krijgen ze niet van het hakken, omdat hun schedel extra verstevigd is om de schokken op te vangen.
De grote bonte specht kan je al vroeg in het voorjaar horen roffelen op dode takken en stammen. Het geluid is op flinke afstand te horen. Daarmee bakenen ze hun territorium af en trekken ze de aandacht van een wijfje.

Toegevoegd na 59 seconden:
tot 30 cm diep gaat.
Amadea
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Nou ik dacht wel dat dit het perfecte antwoord was! Jonkies zullen dus al vroeg dat klopgedrag vertonen omdat het in hun genen verankerd zit. Honger is kloppen. Kleine insecten worden zo uit hun schuilplaatsen geroffeld. Dat ze nog gevoerd worden doet er niet toe.
Van mij een dikke +, ook voor het verdere complete verhaal.