HR Combi ketel springt soms aan

We hebben een erg hoog gasverbruik.
3000 m3.

Combi ketel is een junkers eurostar zwe 24.
Deze ketel heeft laatste 2 maanden wel eens storing gehad.

Bij mij weten heeft deze ketel geen ingebouwde boiler.
De thermostaat heb ik nu op 10 graden gezet.

En toch als er geen water gebruikt wordt springt deze af en toe aan.

Wat kan de oorzaak ervan zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

Aanspringen zou hij niet moeten doen, lijkt me. Mijn ketel (Nefit) laat wel elk uur de pomp even draaien, dat is normaal. 3000 m3 is wel een hoog jaarverbruik. Ik verbruik 1200 m3 (tweekapper, 3 personen).
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn ouderlijk huis zaten we aan de 5000m3 en daarmee waren we een van de zuinigste in de straat.
Met een nieuwe HR ketel en 18 a 19 graden.
Dat was een oud herenhuis en de enige in de straat met spouwmuren, de rest was nog niet iets ouder. Daarmee wil ik alleen maar zeggen dat 3000 niks zegt zonder verdere informatie.
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Je hebt gelijk. Voor de zekerheid heb ik er daarom wat gegevens bijgezet, zodat de vragensteller een referentiepunt heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dacht eerst dat ItisLeClerc zijn beroep van 2kapper aan huis uitoefent, maar heb het opgezocht en daarmee wordt een twee-onder-een-kap woning bedoeld

Andere antwoorden (2)

Ik hoor onze ketel ook wel eens aanspringen, middenin de nacht bijvoorbeeld, en dan is er geen warmte nodig. Ik heb het aan de monteur gevraagd, en dat was om de pomp even te laten draaien. Dat is waarschijnlijk beter voor het systeem, als af en toe de pomp even draait.
Maar als je echt denkt dat hij 'aanslaat' terwijl het niet nodig is, moet je er naar laten kijken. Zeker als je verbruik in verhouding hoog is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Hij mag niet blijven branden, maar met af en toe aanslaan is niks mis. Zeker als je geen boiler hebt zou hij anders elk jaar 6 maanden uit staan, en dan zou je in het najaar problemen kunnen krijgen.
Af en toe aanslaan is zeker niet goed. Wel als hij regelmatig aanslaat, bijvoorbeeld om de 24 uur.
Noteer elke morgen de gasstand. Misschien is er wel een lek.