Vraag over energie verbuik (zie uitleg)?

Wie kan mij uitleggen waardoor een gezin van 2 personen zonder vaatwasser, zonder zonnebank, zonder vijver, zonder droger. Met 1 tv en 1 computer waar 5 dagen per week gekookt word op gas en elke dag gedouched word en die de verwarming niet hoger hebben dan 20/20.5 in een ruime woning een verbruik kunnen hebben van
5.193 kWh electriciteit en 3.599 m3 gas per jaar...

Is het mogelijk dat iemand ons aftapt ofzo?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is inderdaad erg hoog. Ik heb hetzelfde maar heb dan wel heel veel apparaten en we wonen met zijn vieren en in een vrijstaand huis. Heb je al contact gezocht met je energieleverancier? Zij kunnen je waarschijnlijk wel verder helpen met het uitzoeken waar dit probleem zit. Verder zou je eens alles uit kunnen zetten en kijken of je meter inderdaad stilstaat. Ook noteren van de standen dagelijks kan je helpen het probleem te vinden.

Wij zijn met drie personen, hebben 3500kWh en 1600m3 gas op de rekening staan, inclusief dagelijks douchen en 21C in huis, met 3 computers, met vaatwasser maar zonder droger. Oftewel: je verbruik is erg hoog. Controleer dit met het verbruik van vorig jaar, is er veel verschil ontstaan (behalve het gasverbruik, want dat is door de lange winter wat hoger geworden)? Het is mogelijk dat een of meerdere apparaten een grote lekstroom hebben, of een hoog verbruik in de stand-by stand. Dat laatste moet je zowiezo vermijden, maar het kan geen kwaad om dat eens na te meten met die meters die je op je stopcontact zet. En of er iemand stroom van je aftapt, dat kan je zien als je alle apparaten hebt uitgeschakeld (ook je koelkast en vriezer), inclusief het uit het stopcontact halen van alle stekkers. Als je dan nog verbruik hebt dan heb je wellicht een aftapper of je hebt ergens een stroomverbruiker die zonder stekker op het net zit (zoals dat bij een hanglamp bijvoorbeeld is) waar een grote lekstroom doorheen loopt.

Inderdaad heel erg hoog, zeker als CV en warm water op gas zijn (ik zit op 2200kWh, single, maar wel met o.a. vaatwasser, inductiekoken, zonnebank, etc). Wat je kan doen is de meterstand regelmatig bijhouden. Dus elke dag/week (dezelfde tijd) opschrijven en berekenen hoeveel je de afgelopen dag hebt verbruikt. Loop daarnaast eens door je huis op zoek naar verborgen verbruikers. Geen electrische kacheltjes, oude diepvriezers, hoog vermogen lampen, etc? Je kan ook voor een paar euro een verbruiksmeter kopen. Deze zet je voor de stekker in het stopcontact; zo kan je het verbruik van een specifiek apparaat meten.

Wij zijn met z'n tweeën in een appartement zonder vaatwasmachine, zonnebank, vijver en droger. Met 2 tv's (2de weinig aan), 1 PC, koken meestal met de magnetron, douchen om de dag en hebben de verwarming op 18 of 19 graden in de winter. Ons verbruik is 2638 kWh en 735 m3 gas. Er is dus iets goed mis bij jullie. Ik adviseer je net als de anderen alles uit te schakelen en alle stekkers eruit te trekken. En dan te kijken wat je meter doet.

Aftappen lijkt me zeer sterk, dan zou het verbruik nog veel hoger zijn en er moeten ergens snoeren lopen. Koop een "stekker energie meter" daarmee kan je per apparaat kijken wat ie verbruikt. (vooral ook op stand-by dingen letten) Gas: extra trui aan, verwarming lager en isoleren. Electra: als die pc en tv 24 uur per dag aanstaan kom je een eind, zeker als modem, printer, en diverse dingen bij de tv ook constant aanstaan. Toegevoegd na 4 minuten: oja, een snelle check of je afgetapt wordt: alle lampen uit, alle stekkers overal uit, dus ook uit de koelkast: je meter moet nu stilstaan. (of heel langzaam lopen als je veel dimmers hebt) Toegevoegd na 7 minuten: nu ik aan dimmers denk: Heb je veel dimmers? Een gedimde lamp verbruikt nauwelijks minder energie, terwijl die veel minder licht geeft.

Bronnen:
http://www.dryfast.nl/ontvochtigers/bouwdr...

Dit is inderdaad aan de hoge kant, natuurlijk zou je eerst moeten kijken naar de situatie van het huis en situatie van de apparatuur. Heeft het huis slechte isolatie dan zal u zeker meer moeten stoken. Denk hierbij dan aan een enkel glas, slechte spouwisolatie en geen vloerisolatie. verder is het van belang of de apparatuur zoals b.v. een oude cv installatie. Als dit nog steeds niet in verhouding is tot het gebruik dan zou ik de meterstanden opvragen van de afgelopen jaren en die vergelijken. Ikzelf heb een keer mee gemaakt dat een vriend van mij na zijn scheiding verder ging wonen en hun huis, Hij is meteen van energie leverancier veranderd, Na een jaar krijgt hij ook een veel te hoge afrekening. Hij moet hier ruim duizend euro meer betalen terwijl het huis houden van 5 personen naar 1 persoon is gegaan. Hij kon door zijn handicap niet koken dus gebruikte geen gas voor het koken. Bij navraag bij de energie leverancier werd er botweg gezegd dat hij niet moest proberen onder dit bedrag uit te komen en gewoon moest betalen. Op zijn vraag hoe zij aan de meterstanden kwamen want ze zijn niet langs geweest voor de meterstanden. Kreeg hij te horen dat dit via een interne mail is gegaan tussen de vorige leverancier en de nieuwe. Kortom geen poot om op te staan. Mijn advies als u veranderd van leverancier laat de meterstanden vast liggen. Tip: Bij besparing word heel veel aandacht besteed aan spaarlampen. Houd er rekening mee dat op veel plaatsen plaatsen spaarlampen geen zin hebben, denk hierbij aan plaatsen waar het licht maar kort brand/ B.V. WC, kelder, berging, kast, hal, etc,etc. Een spaarlamp word op deze plaatsen te vaak geschakeld waardoor de levensduur van 9000 brand uur gemiddeld naar 2000 brand uur gaat. nu zijn dit vrij dure lampen geworden. Ook moet een spaarlamp eerst opwarmen, hierdoor heb je vaak de eerste 5 minuten veel minder licht. Spaarlampen zijn wel ideaal bij situaties die langdurig branden (langer dan 1 uur ) op deze plaatsen bespaar je dan wel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100