Als ik woningruil wil doen, en beiden partijen zijn akkoord, zal de woningstichting(en) dit dan blokkeren?

Kunnen ze dat, mogen ze dat, en zoja, doen ze dat in de praktijk? Of gaan ze dan beide huren verhogen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (3)

Beiden moeten te allen tijde de verhuurder in kennis stellen van de voorgenomen woningruil om verrassingen te voorkomen.

Met de nieuwe europese richtlijnen moet men voldoen aan de nieuwe inkomenseis.

Beiden moeten een woonvergunning hebben.

Men moet onderzoeken of de achter te laten woning niet verkocht wordt door de verhuurder.

De huurders mogen geen huurachterstand hebben.

De huurders moeten eventueel de woning in originele oude staat achterlaten.

De kandidaten dienen elkaars overname en veranderingen te accepteren. (wand/vloerbedekking, etc)

Toegevoegd na 1 minuut:
Een huurverhoging is altijd een optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet ( net zoals de andere personen in kwestie) voldoen aan een paar eisen , je mag geen huurschuld hebben gehad , er mogen geen klachten zijn van overlast , je moet bepaalde formulieren inleveren zoals je loonstrook . Ze kunnen het alleen blokeren als daar reden toe is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou me kunnen voorstellen dat de woningstichting moeilijk doet als de huidige huurder WEL voldoet aan het profiel voor de woning en de nieuwe huurder niet (bijv als een oud en een heel jong iemand met elkaar willen ruilen, of een alleenstaande wil ruilen met een gezin met 3 kinderen).

Afhankelijk van de drukte op de woningmarkt zullen ze dan (helaas) vast weigeren.

In principe zouden er nl (semi) illegale praktijken plaats kunnen vinden, een alleenstaande in een riante benedenwoning (die daar al jaren zit) ruilt met een familie (die veel krapper woont) EN krijgt daar onderhands een flinke som geld voor. Dat soort "handel" willen ze natuurlijk voorkomen.
amigo