Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit een bij of een wesp?

Sinds een paar dagen komen er in mijn grasveld allemaal zandtorentjes omhoog waarin bijen/wespen? in en uitvliegen kan iemand mijn vertellen wat dit zijn en hoe kom ik er vanaf?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
976
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je een betere foto maken of de originele foto bijsnijden en die uploaden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel moeilijk te zien. Bijen en wespen hebben een heel vergelijkbaar kleur patroon. Bijen zijn harig en hebben meer zwart in hun kleurpatroon zitten waar wespen kaal zijn en (doorgaans) meer geel in het strepen patroon hebben maar wespen hebben. Het rugschild ziet er vrijwel hetzelfde uit en echt meer dan dat is op je foto niet te zien.
Wespen hebben wel wat meer dan bijen de neiging om nesten in de grond te bouwen. Het zou evt ook nog een (grond)hommel kunnen zijn maar de foto lijkt nog het meest op een wesp of bij. ik zou bijna suggereren om in de aanvliegroute te gaan staan en te testen of je gestoken wordt (wespen zijn heel wat agressiever dan bijen).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Kunnen grondhommels zijn. Maak een foto en wij weten het.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal grondhommels, wespen leven met meer in een grootnest. Grondhommels zijn meestal een beetjes oranje. Wespen zijn groot en geel met zwart met heel smal tussenlijf. Sommige vliegjes hebben ook de kleuren van een wesp. Grondhommels en vliegjes zijn ongevaarlijk. Wespen kunnen flink steken maar zijn normaal ook niet gevaarlijk, tenzij ze je in je tong prikken (bijv. in limonade fles of glas gekropen) of als je heel gevoelig bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zijn wespen.
een oud vriend van mij stak daar zijn finger eens in.
en toe werd hij door een wesp gestoken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding