Hoe vermeerderen bananen zich?

Voor zover ik weet hebben alle vruchten pitten. Maar bij de banaan zie ik niks. Hoe plant die zich dan voort/zaait die zich dan uit?

14 jaar geleden
in: Wonen
16.9K

Het beste antwoord

aangezien bananen pathenocarb uitgroeien tot vruchten zijn de donkere pitjes inderdaad geen zadan maar de zaadlijsten waar in een ver ,ver verleden de zaden aangroeiden,er zijn ook wel soorten bananen waar wel nog zaden in voorkomen maar die zijn over het algemeen niet smakelijk. De vermeerdering van bananen vind van nature plaats door middel van grondscheuten die zodra de plant een zekere grote heeft bereikt vanzelf uit de grond ontspruiten na de dracht van de moederplant sterft deze af en zullen die grondscheuten uitgroeien tot een volwassen plant. een bananen plant (nana musa)is overigens geen boom maar een kruidachtige plant. zonder houtvezels dit vermeerderingsprincipe vind je overigens ook terug bij oa bromeleacea zoals de annanas al heeft een annanas wel zaden.
Verder zijn er meerdere vruchten die geen pitten hebben die zijn veelal ontstaan door kruising en selectie, zoals bijvoorbeeld pitloze sinasappels,mandarijnen ,peren (ook hier zijn de pitten latent aanwezig maar niet uitgegroeid ) en komkommers, bij komkommers heeft dit ook nog als voordeell dat bittere komkommers bijna niet meer voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De banaan die je in de winkel ziet liggen bestaat alleen dankzij de mens - evenals maïs voor consumptie is deze variant niet in staat zichzelf voort te planten. Het is het produkt van eeuwenlange kunstmatige selectie door de mens - gestuurde evolutie naar een maximale voedingswaarde. Die planten kunnen alleen nog gekloond worden, en dat is de reden waarom het hele kwetsbare voedingsbronnen zijn. Geen genetische variatie maakt ze namelijk zeer gevoelig voor ziekte, en kan hele oogsten tegelijk vernietigen.

Zoals je op de afbeelding kan zien (een wilde bananenvrucht) heeft de natuurlijke variant wél pitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidlijk en waar antwoord.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal niks aan toe te voegen.
+1
De banaan die wij eten kan zich namelijk niet meer sexueel voortplanten - alle bananenbomen op de wereld zijn klonen (behalve wilde bananen) ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn idee zitten in het midden van een (schijfje) banaan nog wel (een soort) pitjes. Volgens de andere antwoordgevers, kunnen bananen zich met deze pitjes echter niet meer voortplanten, maar zijn alle bananen voor menselijke consumptie klonen van andere bananen.
14 jaar geleden
Een tros bananen is de bloem van de bananenboom.
Deze bloem krijgt de bananenboom maar een maal.
Het is dan wel een tros van soms honderden bananen.
Daarna sterft de bananenboom.
Inmiddels heeft die oude bananenboom weer een stekje naast zich groeien, die dan weer uitgroeit tot een volwassen boom.

Bovenstaande heb ik zelf 5 jaar lang zien gebeuren op mijn erf op Bonaire.
Nou zijn er heel veel verschillende soorten bananen, dus misschien dat er verschillende bloeiwijzen zijn, maar dit is wat ik ervan weet.