Wat voor plant is dit?

Deze plant groeit sinds kort in onze tuin, zonder dat we hem geplant hebben en nu willen we graag weten welke plant dit is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Als hij spontaan is opgekomen, is het waarschijnlijk een gewone esdoorn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij ook! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ is inderdaad een gewone esdoorn (Acer pseudoplatanus)
Dat is inderdaad een esdoorn ; die zaadjes ('helicoptertjes') vliegen overal rond, komen overal neer en schieten gemakkelijk wortel.

Maar.....zo schattig als hij is als hij klein is, het wordt al heel snel echt een enorme boom, en als ik zie waar ij staat, gaat hij niet alleen je paadje verknoeien, maar wordt het ook al snel een gevaar voor je schuurtje of wat voor muur daar ook maar staat.

Hij groeit namelijk enorm hard ; nu kun je hem er nog uittrekken, volgend jaar wordt het zagen, maar met wat pech heb je het jaar erop (of twee jaar) ene kapvergunning nodig - of in elk geval een professional om je te helpen van de ongewenste boom af te komen.

Bedenkt dus HEEL goed of je dit een goede plaats vind voor een flinke boom. Zoniet, dan kun je hem maar het beste dit seizoen nog rooien. Nu is het nog ene kwestie van simpel uit de grond trekken. Als je hem zo groot laat worden dat het zagen wordt, krijg je de wortelkluit haast niet meer weg, en daar komt gerust nog tig keer een nieuw boompje uit, en dan blijf je eigenlijk aan de gang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas, maar waar! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt! +
zondag
12 jaar geleden
Ja dat is de esdoorn. Ik heb verleden jaar 2 stekken uit de berm getrokken en in bouwemmers geplant. Ze zijn nu groter dan ikzelf ben.En net wat Marleen zegt, als je die daar laat staan gaat je paadje of je muur eraan. Ophokken dus of op een plaats waar hij geen kwaad kan vrijlaten, oftewel in een kuip zetten of op een leuke plek in je tuin waar je geen last van zijn wortels en schaduw gaat krijgen.