Heb een kamer aanbetaald,gereserveerd maar wil deze niet. Krijg ik dan mijn geld terug?

Toegevoegd na 51 minuten:
Het gaat over een studentenkamer, en heb 100 euro aanbetaald zodat hij mij deze kamer vrij zou houden. Maar heb in een andere stad werk gekregen en wil deze kamer niet, omdat ik een kamer wil hebben die in de buurt van mijn werk ligt. Krijg ik dan mijn geld terug? Er zijn geen afspraken gemaakt van wat er zou gebeuren als het niet doorgaat. Hartelijk bedankt voor alle antwoorden die hier binnenkomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Het beste antwoord

Nee.
Je hebt eigenlijk geen aanbetaling voor je kamer gedaan, maar je hebt hem gereserveerd en daarvoor 100,- betaald, wat later weer verrekend zou worden met je huur.

Je moet bedenken of die 100,- redelijk is voor wat je ervoor terug hebt gekregen: Het recht om die kamer te mogen huren. Bedenk ook dat de verhuurder een risico neemt om de kamer niet aan iemand anders te verhuren en door jouw annulering nu misschien huur misloopt.

Persoonlijk zou ik blij zijn dat je nog geen huurcontract hebt getekend want dan was het waarschijnlijk een stuk duurder geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ligt eraan onder welke voorwaarde je dit geld betaalt hebt.
Voorschot op huur weet ik niet of je die terug kunt krijgen
Sleutelgeld (verboden, maar gebeurt wel) kun je terugkrijgen
Borg kun je ook terugkrijgen omdat dit geen huur is.

Vaak is dit echter wel lastig omdat een huurbaas moeilijk kan gaan doen. Omdat dit waarschijnlijk over relatief weinig geld gaat zijn de kosten die je dan moet maken om het terug te krijgen vaak veel hoger dan het voorschot
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans dat je de aanbetaling terug krijgt is nagenoeg nihil, afhankelijk van de tijd tussen afzeggen en de datum dat de kamer gereserveerd is.
Meestal staat in de algemene voorwaarden hoe dit geregeld is.
Als je een annuleringsverzekering hebt en je hebt een hele goeie reden om de kamer te annuleren heb je kans dat je het via de verzekering terug krijgt.
Heb je geen goeie reden krijg je niets terug.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ging er van uit dat het om een hotel kamer ofzo gaat.
Voor een studentenkamer is het ook erg moeilijk en dan heb je niets aan een annuleringsverzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de verhuurder coulant is kan hij je geld teruggeven. Of je nu wettelijk wel of geen recht hebt maakt weinig uit aangezien je teveel kosten en ellende op je haalt als je het terug wilt vorderen. Als je geen bewijs hebt van betaling dan sta je ook machteloos. Bluffen, met ik heb een rechtsbijstand verz. etc, kan soms helpen als je merkt dat iemand niet welwillend is