Zou je in een caravan kunnen wonen?

Ik zit deze vakantie gezellig in de caravan in onze voortuin, en dat bevalt me prima. Maar zou je jaar in jaar uit met je caravan ergens mogen staan en daar wonen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
6.9K

Het beste antwoord

Ja hoor, als je af en toe maar even naar huisgaat om de post op te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Toe wij gingen trouwen, was er een grote woningnood. Zelfs met een urgentie verklaring, moest je 7 jaar wachten op een huurwoning!
Maar je bent jong en je wilt wat, dus een oude caravan gekocht van 7 m. lang en er met veel plezier bijna 2 jaar in gewoond.
Hij stond in de achtertuin van mijn ouders, een kabeltje er heen voor stroom en een gasfles om te koken en te verwarmen ging prima, maar een afvoer voor afvalwater en w.c. heb je niet en dat was een heel groot probleem!
Wonen in een caravan gaat soms heel lang goed, maar slechts een klacht van omwonenden en je bent de klos, want het mag natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Ed, omwonenden kunnen hier een grote rol in spelen.
Zeker...mits het niet ergens zomaar willekeurig is maar op een camping waar je een jaarplaats huurt of op een eigen stuk grond..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou best leuk zijn voor een poosje of langer. Maar ik weet niet of ik dat 'vakantiegevoel' voor altijd vast zou kunnen houden door ruimtegebrek. Maar ik moet zeggen, de gedachte heeft wel iets.

Er zijn per gemeente vaak verschillende regels hoe lang een caravan voor de deur mag blijven staan. Een caravan is niet bedoeld voor permanente bewoning en mag in ieder geval een bepaalde periode gewoon op een erf geplaatst worden, maar niet permanent. Mochten ze het strak controleren of er komen klachten uit de buurt, dan moet je de caravan verplaatsen.

Woon je in een rijtjeshuis dan kan ik me voorstellen dat in deze periode het helemaal niet zo gek is als er een caravan voor de deur staat. Maar wordt het straks herfst en winter, is de kans groot dat buren hier een probleem van gaan maken.

Als men je eenmaal op de korrel heeft en moeilijk wil doen, is het snel gedaan met je woongenot. Je moet niet vergeten, we wonen wel in Nederland! Niet alles kan en mag hier zomaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit mag, mits je maar 2 weken per jaar op vakantie bent. (In de korte versie)

Zo maar in je caravan wonen op eigen terrein mag niet. Er moeten namelijk bepaalde voorzieningen zijn. Anders had ik allang een vaste campeerplaats in een relatief groot stuk bos dat eigendom is van de familie...

In je caravan langs de snelweg mag eveneens niet. Dit mag dus ook niet op een grote parkeerplaats. De enige uitzondering die hierop geld is voor vrachtwagenchaufeurs. En ook alleen als dit overeen komt met de voorgeschreven rij- en rusttijden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gebonden aan strenge regels. Als je een goede reden hebt, zoals het verbouwen van je huis dan is het wel toegestaan. Maar ook dan moet je contact opnemen met de gemeente om problemen te voorkomen.

Zie toegevoegde link voor meer informatie voor als je het van plan was.
Ik heb er ooit over gedacht en gesproken met een voormalige bewoner die de caravan te koop had aangeboden nadat hun huis klaar was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is natuurlijk op elke regel een uitzondering, zo ook voor het wonen op wielen.
Vermoedelijk wil je niet met deze mensen 'kamperen' en waarschijnlijk zal het ook niet mogelijk zijn omdat het nogal een gesloten gemeenschap is.
Toch zijn er in Nederland zo'n 30.000 mensen die in caravans wonen.
Bekendste voorbeeld is de familie Bauer.