mag een garagebedrijf in een woonwijk na 18 uur nog werken (tot bijvoorbeeld 22 uur)

Hallo

Mag een garagebedrijf dat in een normale straat zit, savonds nog werken ? wat zijn hiervan de regels ?
Ik kon er niets over vinden op internet, en de gemeente hier schijnt er ook weinig van te weten.
Ze zeggen alleen dat ondernemers geen arbo-regels hebben, maar dat is niet waar het mij om gaat natuurlijk,
Mijn vriendin slaapt vaak al rond 21u en kan dus niet slapen met de geluiden.
Weet iemand wat meer hierover ?

alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
7.6K

Het beste antwoord

Het garagebedrijf moet een vergunning hebben. In de vergunning staat onder andere omschreven welke overlast er veroorzaakt mag worden. Vraag bij de gemeente eerst inzage van deze vergunning. Daarna kun je bepalen, of er overtredingen worden begaan. Zo ja, dan kun je de instanties hier over aan de jas trekken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt allemaal voor de antwoorden

Andere antwoorden (6)

Je mag tot 22:00 geluid maken buiten, daarna mag je geen overlast meer veroorzaken.. Verder ken ik ook een garagebedrijd dat midden in een woonwijk ik gevestigd en zover ik me kan heugen mag dit gewoon.. Hij zit er ook al heel lang..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er geldt een geluidsnorm waar bedrijven zich aan moeten houden, 's avonds is die norm zachter, en 's nachts nog minder.
deze norm wordt uitgedrukt in decibel en 's nachts moet dat uit m'n hoofd dus onder de 40db liggen.

als je denkt dat het bedrijft dit overtreedt, neem je contact op met de gemeente, vroeger heette dit de hinderwet, maar tegenwoordig milieuwet.
je moet dus een milleuambtenaar te pakken zien te krijgen, en die komt dan een keer met een geluidsmeter aan je gevel meten rond de tijd dat jij de klachten ervaart.

als ze dan constateren dat de uitstoot te hoog is, dient het betreffende bedrijf maatregelen te nemen... en doen ze dat niet dan krijgen ze een een dwangsombepaling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat je dus niet zo zeer om het werken, maar wel om de geluidsoverlast.

Als normale buren voor 10 uur 's avonds veel geluid produceren, gaat de politie er ook niet op af. Na 10 uur is het een ander verhaal. Dan ligt het ook nog aan het aantal decibel. Heeft de garage alle deuren en ramen goed gesloten en wordt er alleen binnen gewerkt, dan vraag ik me nog af of ze er wat aan doen.

Het is vervelend, maar ik denk dat een zelfstandig ondernemer gewoon 's avonds zijn achterstallig werk kan afmaken. Op kantoor zitten mensen toch ook vaak over te werken?
Dat geluid, daar gaat het om. Dat moet je zien na te vragen.
Ivana
13 jaar geleden
Ja dat mag, tenzij er overlast is. Dan moet je gaan klagen bij de gemeente.
Je schrijft dat je vriendin niet kan slapen door de geluiden, dat is dus overlast waar je over kunt klagen. Heeft het bedrijf een milieuvergunning die het toestaat om tot 22.00 uur geluid te maken moet dat nog steeds binnen de norm zijn.
Als er geen overlast is mag er de hele nacht doorgewerkt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het een optie om met het desbetreffende garagebedrijf te praten, (of anonieme brief als je jezelf niet herkenbaar te maken.) voordat je de gemeente of politie belt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal per gemeente verschillen.
Maar,,ze mogen geen overlast veroorzaken.
In ieder moet het het garage bedrijf beschikken over een vergunning,en deze is afgegeven door de gemeente.