mijn kippeneieren zijn vaak heel dun, wat kan ik daaraan doen?

Ik ging net eieren rapen bij mijn 14 kippen, en ik pakte de eieren stuk voor stuk op om ze voorzichtig in de emmer met zaagsel te leggen. Nu zat er weer eentje tussen met een hele dunne schaal. Ik pakte hem dus op en ik prikte hier zo doorheen met die dikke vingers van mij. Toen zat mijn hand onder de derrie, en we hebben weer een ei minder.
Dit gebeurt de laatste tijd steeds vaker. Er staat een bak met kippengrit in het hok, maar volgens mij eten ze daar niks van. Wat kan ik er tegen doen dat die schalen de laatste tijd zo dun zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
23K

Het beste antwoord

Misschien een gekke gedachte maar mensen hebben voor de verwerking van calcium vitamine D nodig (en A, B6, C, E en magnesium). Dat zal bij kippen niet veel anders zijn. Naar mijn ervaring zijn ze gek op zonnebaden. Mensen genereren daar vitamine D3 mee. Het zou me niets verbazen als dat eveneens bij kippen zo werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze lopen wel een groot deel van de dag buiten. daar hebben ze hun hele terrein al drie keer omgegraven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima, je zorgt goed voor ze. En inderdaad, loslopende kippen maken een woestijn van je tuin... Ik had zelf altijd kippengrit in de legnesten en nooit dunne schalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt idd. Ook kippen hebben vit. D nodig om kalk op te kunnen nemen uit het voedsel. +1

Andere antwoorden (3)

Het lijkt toch een kalkgebrek te zijn. Het beste is extra kalk of calcium en dat is raar, maar gemalen eierschalen zijn het beste. Wellicht moet je even overstappen naar ander voer?
Het kan ook zijn dat de kippen ziek zijn, dat zie je als eerste aan de eieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ziekte lijkt me niet, maar ze pikken elkaar wel erg veel, ondanks dat ze een behoorlijk stukje buiten kunnen lopen. Maar ga je ze met eierschalen niet leren de eieren te eten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, die eierschalen moet je heel fijn malen en door hun voer mengen. Een kip gaat sowieso eierschalen eten als ze een tekort hebben, maar dan gaan ze hun eigen schalen kapot prikken. Dus je kunt het nu voor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef ze trouwens wel vrij veel oud brood, misschien dat ze daardoor minder legkorrels eten en minder kalk binnenkrijgen. Want het zijn bijna altijd de witte eieren en nooit de bruine dus misschien komt het vooral door één of twee kippen.
De oorzaak is een tekort aan calcium bij de vogel. Het is mogelijk dat dit bij de kip zelf ligt, maar kan ook duiden op een calciumtekort in het voer. Het lichaam van de vogel bevat dan te weinig kalk om de schaal van het ei te kunnen vormen.
Er kunnen zelfs eieren worden gevormd zonder schaal, dit zijn zogenaamde windeieren.
Om de windeieren te voorkomen, is het noodzakelijk om de vogel extra calcium toe te dienen. Dit kan bijvoorbeeld door karnemelk door het water te mengen, door gemalen schelpen door het voer te mengen of door hier zelfs oude eierschalen voor te gebruiken.

Door het toedienen van extra vitamine D kan men de opname van kalk door het lichaam stimuleren.

In zeer zeldzame gevallen kunnen windeieren duiden op een ontsteking van de eileiders.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt: "weer eentje"
Is de rest normaal of ook dun?
Als de rest normaal is dan zou het best kunnen dan er één of twee kippen zijn die niet helemaal goed in het vel zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar het zijn altijd de witte eieren. De bruine zijn eigenlijk wel goed.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nou, dat heb ik ook. Eén kip legt te dunne eierschalen. Ik heb de oplossing nog niet gelezen?