Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe herken ik een spouwmuur

Gezien de leeftijd van onze woning wordt er aangenomen dat we geen spouwmuur hebben. Maar hoe kunnen we dat controleren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Bij je raam kan je de dikte van je muur schatten. Een baksteen is over het algemeen 10 centimeter breed.
Als je muur ongeveer 20 centimeter breed is, dan kun je er van uitgaan dat het gaat om een dubbelsteensmuur, wat jarenlang gebruikelijk was.
Is de muur breder, dan zou het misschien kunnen gaan om een spouwmuur.

Verder zijn stootvoegen vaak ook een teken van een spouwmuur. Als je stootvoegen hebt, zou ik met een dunne staaf erin prikken om te peilen of er daadwerkelijk sprake is van een spouw.

Tot zover mijn lekenantwoord. Misschien heb je mensen in de buurt die er meer verstand van hebben.

Toegevoegd na 1 uur:
Een stootvoeg is een kleine opening in het buitenblad, dat zorgt voor de nodige ventilatie in de spouw. Tussen twee naast elkaar gelegen bakstenen zit dan geen cement, maar een verticale opening.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed antwoord - tenminste, zodra je er even bij vertelt wat een stootvoeg is en hoe je die kunt herkennen.

Andere antwoorden (1)

De ultieme manier is, om er een gat door heen te boren, maar dat houdt natuurlijk wel beschadiging van de muur in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oftewel, niet de ultieme manier:)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing