Warme lucht stijgt omhoog en koude lucht daalt... toch?

Klopt het dan als ik zeg dat als je halverwege het trappenhuis van een flatgebouw een raam openzet dat het dan beneden kouder zal zijn dan boven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
27.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt ook aan de verwarming in de flat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwarming in een trappenhuis van een flatgebouw??? Zo luxe woon ik niet hoor.

Het beste antwoord

Beneden staat onze houtkachel die erg veel warmte geeft, een deel van deze warmte gaat naar boven langs de trap omhoog, daar hangt ook de was ( slim he) hierna gaat de warme lucht onze slaapkamer in en de koude lucht gaat langs de traptreden omlaag.
Beneden aan de trap is het kouder dan boven aan de trap.
Dus je hebt gelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
YESSSSS!!! (vind het heerlijk gelijk te hebben) Een houtkachel. Wat lijkt me dat heerlijk! Of een allesbrander...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat kan branden kan in de houtkachel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ook weer gelijk in!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar je hebt nog steeds gelijk.!

Andere antwoorden (9)

dat is zo maar niet zo groot verschil denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als warme lucht stijgt zal het beneden sowieso altijd kouder zijn dan boven, daar hoeft dat raam dan niet eens voor open ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee want als je gaat klimmen op een berg word het ook steeds kouder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een heel ander principe... de lucht heeft geen plafond en dus wordt de warme lucht die stijgt toch ook weer steeds een stapje koeler omdat de hoeveelheid koude lucht groter is dan de hoeveelheid warme(re) lucht. De warmte die uit de aarde zelf komt en de kracht van de zon zijn dan niet voldoende meer om het te verwarmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat komt omdat de zon de grond verwarmt en de grond de lucht, hoe hoger je komt hoe groter de afstand tot de warmte bron: de grond en dus NiET de zon!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door weerkaatsing van zonlicht. Die is minder naarmate je hoger gaat en ook word het licht dat er valt bijna volledig weerjaatst door sneeuw
In het geval van jou voorbeeld is de afstand veel te klein om het verschil te merken, maar theoretisch gezien heb je gelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dichtheid van warme lucht is kleiner dan dat van koude lucht. De moleculen bewegen dan vrijer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken zal het in het trappenhuis bovenin altijd warmer zijn dan beneden.
Als het buiten kouder is dan binnen en je zet halverwege een raam open, dan zal er wat lucht naar buiten stromen die onmiddellijk weer wordt vervangen door koude lucht van buiten. Die koude lucht zakt meteen naar beneden en duwt de warmere lucht naar buiten. Zo zal vooral de onderste helft ververst worden.
In de zomer kan het buiten warmer zijn en de uitstromende lucht wordt dan vervangen door warmere lucht. De warme lucht zal naar boven stromen en de wat minder warme naar buiten stuwen, maar niet de koudere lucht in de onderste helft, die is te zwaar om door warmere lucht te worden verdreven.
In de praktijk zal het door wind en turbulentie niet zo netjes gaan en zal toch vermenging optreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt zonder meer gelijk. Je hoeft niet eens dat raam halverwege open te zetten om dit effect waar te nemen. Er zijn zelfs enkele grote (kantoor)gebouwen met warmteterugwininstallaties die op dit principe werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het openzetten van het raam versterkt het effect dus zeer zeker.
Als je het raam open zet als het buiten warm is, dan vervang je alle koele lucht die aanwezig is voor de warme lucht en wordt het dus van onder tot boven warm in het trappenhuis, omdat de koele lucht dan opgewarmd wordt.

Tenzij je er ook een airco inzet, dan blijft het beneden koel en boven warm, maar dan moet het raam wel open blijven staan.

Toegevoegd na 40 seconden:
dan krijg je zo'n luchtballoneffect ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het warm is wel ja, mijn vraag ontstond echter door de verschrikkelijke kou afgelopen winter en onverlaten de ramen open gingen zetten en het binnen dus ook verdraaide koud werd.
Ja onder normale omstandigheden wel, maar stel nu dat ik beneden een vloer ga verwarmen . of juiste afkoelen, dan kunnen er koude en warme luchtlagen elkaar beinvloeden, of bijv, op een hogre verdieping afkoelen, dan onstaan hier weer botsingen in de luchtlagen, en er onstaat hierdoor ook weer wind.