Waarom is een trekschakelaar veiliger dan een contrastekker?

Momenteel heb ik de wasmachine rechtstreeks met de trekschakelaar verbonden, maar omdat het snoer te kort is, staat deze strak gespannen. Geen ideale situatie. De leverancier wil deze wel vervangen voor een contra-stekkersysteem, er zijn namelijk geen langere snoeren voor deze wasmachine. Dat laatste zou ik dan moeten regelen door een erkende electricien. Volgens de leverancier is de contrastekker ook wel veilig, maar op internet staan veel berichten die dat bestrijden. Mijn vraag: wat maakt een trekschakelaar veiliger dan de contrastekker. Bij beide is toch de mogelijkheid er dat waterdamp binnen kan dringen? Niks is toch 100% waterdicht of vergis ik me? En misschien een puntje terzijde: wat schatten jullie in dat de kosten zijn van het aanleggen van een langer snoer door een electricien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
16.4K

Antwoorden (3)

De beste en veiligste manier is gewoon dat de leverancier van de wasmachine er gewoon een snoer uit één stuk aanzet en het huidige snoer verwijderd.Rechtstreeks van de wasmachine naar de trekschakelaar."De leverancier wil deze wel vervangen voor een contra-stekkersysteem, er zijn namelijk geen langere snoeren voor deze wasmachine"dit is volkomen flauwekul als hij dit beweert.Er is gewoon snoer te koop met aders van 4 x 1,5 mm of 3 x 1,5 mm (afhankelijk van de eisen die in gemeente gelden) op de rol.Het is in mijn ogen gewoon luiigheid van de leverancier.Want een stekker met contrastekker is levensgevaarlijk voor in de badkamer.

Toegevoegd na 4 minuten:
En de trekschakelaar is het meest waterdichter dan de combinatie van stekkers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad raar dat ze er geen langer snoer op willen zetten. Ik kan ook geen goeie reden bedenken waarom dat niet zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon luiheid.Ik was hier ook afgescheept met een stekker en contrastekker aan een trekschakelaar gemonteerd door de leverancier.Daar ik nogal handig ben heb het maar zelf gedaan wat op zich een klein klusje is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook niet,dat is gewoon gemakzucht.Toen ze mijn vorige machine weg haalden 8 jaar terug knipte men gewoon een stuk van het oude snoer af en maakte daar een contrastekker aan."Meneer het is klaar hij doet het en zo is het goed" word je dan gezegd.In onze gemeente nemen ze er geen genoegen mee dat het zo zit.Daar ik zelf handig ben en het achterschot van de "nieuwe"machine geopend heb.En er een snoer uit één stuk aangezet heb wat een klusje van niks is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker dom, want als het fout gaat zijn ze wel aansprakelijk. Gelukkig kan er weinig gebeuren, zolang niemand zo slim is er een stekkerdoos tussen te hangen voor een haardroger.. water..
Zie vorige reactie. Bij bouwmarkten zijn geaarde en veilige snoeren te koop in elke gewensde lengte.

Voor zekerheid neem contact op met je electriciteits bedrijf of tech dienst van je verhuurder.

Voor instaleren benader instalatie bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier staat een goeie korte uitleg over elektra in de badkamer:
http://www.karwei.nl/advies-en-inspiratie/elektriciteit-badkamer/
Zonder aardlekschakelaar geen elektra in de badkamer met als uitzondering een wasmachine trekschakelaar.

Stekkers mogen dus niet als er geen aardlekschakelaar op deze groep zit. Dat zou je goed moeten kunnen zien in de meterkast.
Als de installatie niet recent is veranderd kan je ervan uitgaan dat er op de wasmachinegroep geen aardlekschakelaar zit en dat stekkers dus niet mogen.

Is er wel een aardlekschakelaar, dan zijn stekkers zeer waarschijnlijk geen probleem. (contrastekker mag niet met water in contact kunnen komen)

Het snoer vervangen voor een langer snoer is een klusje van max. 30 minuten (ligt eraan of je overal makkelijk bij kunt) Mag dus niet al te veel kosten.