Lusten kamerplanten ook graag kalk, en zo ja, welke?

ik heb net de rozen en clematissen buiten van een portie kalk voorzien.
nu vroeg ik mij af, of ik daar sommige van mijn kamerplanten ook een plezier mee doe.
op google vind ik alleen info over buitenplanten.

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Wonen
7.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zit er al genoeg kalk in het water dat je je kamerplanten geeft, en als je die regelmatig verpot hoef je hun grond ook niet te verbeteren.

Het beste antwoord

Heel veel kamerplanten zijn planten afkomstig uit een tropisch oerwoud, deze planten groeien in het organisch afval van dit oerwoud, dus in rottende bladeren, vruchten, takjes, vogelpoep enz.
Bijna altijd is dit een zuur milieu, dus een lage P. H.
Dus weinig of bijna geen kalk.
Onze potgrond is zo samengesteld, dat het lijkt op de oerwoudgrond.
Doordat de meeste mensen hun planten leidingwater geven, krijgen veel kamerplanten al te veel kalk via dat leidingwater!
Vaak te zien, na een aantal jaren aan het wit uitslaan van de potgrond.
Toch zijn er zeker ook planten die wel kalk nodig hebben, meestal zijn dit planten uit een open gebied, dus niet uit het oerwoud.
Bijna altijd zijn dit ook planten die wel in de zon mogen staan.
verder groeit iedere soort planten in zijn eigen optimale grond ,met zijn eigen P. H waarde, dus kalk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt ed!
ik heb dracena, rhipsalis, sierasperge, gatenplant, sanseveria, palmen, pelargoniums, en een joekel van zo'n wolfsmelk-achtige kandelabervetplant, ben de naam even kwijt....
zitten daar kalkliefhebbers tussen?
mogelijk de pelargoniums?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijwel alle planten die van open gebieden komen, van droge arme grond zullen bijna allemaal kalkminnende planten zijn.
Maae er zijn ook soorten planten die geven nergens om, als ze maar te eten hebben zoals je perlagoniums, sierarsperge en de Euforbia ( wolfsmelk) maar vergeet niet, dat de meeste planten al kalkrijk leiding water krijgen en dus voldoende kalk!
het is veel erger voor de planten die geen kalk mogen hebben.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik bedoelde idd een euforbia :)
bedankt!

Andere antwoorden (1)

je rozen eten geen kalk, dat is om de pH van de grond te verbeteren.