Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

verkleurde bladeren klimplant

Van mIjn normaal groenblijvende bladhoudende klimplant (hedera?), zijn de bladeren allemaal rood aan het kleuren. een soort herfst rood. de jonge blaadjes beginnen groen maar worden daarna ook rood. de klimplant staat in een bak op het balkon
Komt dit door gebrek aan voedingstoffen en zal het nog helpen als ik die alsnog toevoeg. of kan ik beter op nieuw beginnen met een nieuwe klimplant?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
17.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een Hedera is erg gevoelig voor een zogenaamde stresskleur.
Dat is een extra kleur die een plant kan krijgen die last van stress heeft, niet de stress die wij kennen , maar een stress die voort komt uit slechte groeiomstandigheden.
Deze kleuren bij planten ontstaan door, droogte, te nat, koude, te weinig voedsel enz.
Dit verschijnsel komt bij alle planten voor, maar bij de Hedera wel heel erg.
Soms ontstaan de mooiste kleuren en soms wordt het ook er bewust ingekweekt door de kweker zelf en heeft het een extra sierwaarde.
Zet de Hedera maar in een maatje grotere pot, zorg dat hij niet te nat staat en geef op tijd voeding.
Als hij in het voorjaar weer opnieuw gaat groeien is hij weer gewoon groen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bepaalde hedera's (bv Modern Times) worden in de winter bruin/rood. Zijn de blaadjes nog wel stevig?
Als je zegt dat de jonge blaadjes wel eerst gewoon groen worden, lijkt het mij dat het een verkleuring door de winter/kou is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Hedera is heel sterk en een beetje voeding kan altijd maar over het algemeen komt de Hedera in het voorjaar weer helemaal groen tevoorschijn. Ze hebben altijd wat te lijden tijdens een vorstperiode.
maar....
Het zou het begin van de bladvlekkenziekte kunnen zijn, mits na verloop van tijd de roodverkleuring overgaat in een vuilbruin of grijs. Knip voor de zekerheid aangetaste stengels weg. Een bespuiting met Luxan koperoxychloride of Koper van Bayer onderdrukt de aantasting.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding