Als mijn moeder de oven aanzet en het wordt warm dan valt alle licht uit bij haar thuis. Enige idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
13.9K

Antwoorden (12)

Slechte stop? Een oven kost aardig wat stroom dus als je een slechte stop hebt slaat hij door en valt alle stroom uit die onder die groep zit dit zou het kunnen zijn maar weet het niet zeker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk zit de fout in de meterkast en zijn er teveel apparaten aangesloten op 1 groep.

een oven trekt behoorlijk wat stroom en als dit teveel gaat worden kan het zijn dat de lampen uitgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennelijk wordt de stroomgroep, waar de ov en en de verlichting op aangesloten zijn, te zwaar belast, als alles tegelijkertijd aan staat. De stop/ schakelaar slaat dan door, ter beveiliging.

Oplossing is, om minder apparaten tegelijkertijd aan te zetten, of om een aantal van de apparaten op een andere groep aan te laten sluiten.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Te weinig stoppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is de stroomkring overbelast en brandt de zekering/stop door. Tip is om volgende keer al het licht uit te doen die op die stroomkring zitten en mogelijk andere apparaten.

Toegevoegd na 52 seconden:
stroomkring moet zijn stroomgroep of gewoon groep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoeft niet altijd aan de zekering te liggen want zoals je schrijft springt de zekering pas wanneer de oven warm is. Probeer op deze groep alles uit te schakelen, Hoe? doe alle verlichting aan alle apparaten indien mogelijk uit schakel de zekering van de oven uit.nu weet je welke lampen op deze groep zitten. lampen uit zetten. Zekering aan oven op zo hoog mogelijk zetten springt de zekering meteen temperatuur instelling iets verlagen en weer aanzetten.
Doe dit totdat de oven aanblijft of na enige tijd uitvalt.
Valt de oven toch na enige tijd uit en is deze warm dan zit er waarschijnlijk een sluiting in het verwarmingselement. Deze zet namelijk uit tijdens het verwarmen. Ik zou zeggen probeer. succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Defect in de oven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult niet de eerste zijn die - zeker in een wat ouder huis (pakweg voor 1980) te weinig groepen heeft voor de vele apparaten die we er tegenwoordig op aansluiten.

Vooral in de keuken hebben we nogal wat dingen met een stekker en een flink stroomverbruik, die je eigenlijk helemaal niet op één groep met elkaar kunt combineren. Dan kun je er donder op zeggen dat elke keer als de oven brandt, de vaatwasser draait en iemand zet de waterkoker aan *boem* de stop er uit.

Het enige dat je er tijdelijk aan kunt doen, is zorgen dat als één van die grote jongen brandt (oven en waterkoker zijn vaak wel de grootste), de rest gewoon uit staat. Op de lange duur kun je alleen je groepenkast uitbreiden en minimaal twee groepen in je keuken maken.

Natuurlijk kan het ook een defecte oven zijn. Als hij nog STEEDS de stoppen door doet slaan alles verder op die verdieping alles uit is, wordt het tijd voor een nieuwe oven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergane isolatie van aansluitsnoer, dat misschien te heet wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een oven trekt veel stroom, als er dan ook nog lampen op de zelfde groep staan kan het aanspringen van de koelkast en/ of verwarming net te veel zijn voor de stop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
had ik ook.
na installatie van een nieuwe stoppengroep
in de meterkast
was het euvel verholpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat probleem herken ik, bij mij gebeurde nl. precies hetzelfde.
Ik heb een aparte groep laten aanleggen.
Het komt idd doordat er teveel stroom gevraagd wordt voor die bewuste groep.