hoe heet multiplex voor boten

Ik ben op zoek naar leveranciers of de naam van mooi multiplex hout wat je wel op (luxere) boten ziet. Met veel lagen in afwisselend licht en donker. Het hoeft niet per se watervast te zijn.
Ik heb nog niet echt het hout gevonden wat ik zoek, of de plaatjes op internet zijn niet heel erg duidelijk. Het zou okoume kunnen zijn maar in mijn beleving heeft dat te weinig laagjes en te weinig contrast in de kleuren.

Toegevoegd na 23 minuten:
Het is de bedoeling dat ik er een banktafeltje van maak waarin ik wat meer accent op de snijvlakken wil leggen.
zie op http://unlimiteddesigncontest.org/nl/product/sofa-table wat ik er precies mee bedoel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat het je om de afwisselend lichte en donkere lagen gaat? Uit de vraag blijkt niet waarvoor je het wilt gebruiken. Bedoel je zoals soms de stuurwielen van een boot in hout uitgevoerd zijn?

Je kunt het eventueel zelf maken door stroken licht en donker gekleurd triplex te verlijmen met hars, en met een lintzaag tot de gewenste afmeting te zagen. Maar goed, eerst weten waarvoor het bedoeld is lijkt me

Toegevoegd na 54 minuten:
Ok, duidelijk wat je wilt hebben.
Als je het al niet kunt vinden kun je wel fineer kopen, en die op elkaar lijmen. Fineer kun je krijgen in diktes van bijvoorbeeld 1,6 millimeter, en in veel houtsoorten, dus licht en donker moet lukken. Met 10 lagen zit je dan al goed in de richting van een dikke plaat. Fineer is wel duur, zo'n 70 euri per kilo.

Zoals door een ander al gezegd, hechthout heeft meestal ook een mooie lagenstructuur.

Je kunt wellicht een botenbouwer emailen? Als het op werven gebruikt wordt zullen ze wel weten hoe je het kunt krijgen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Watervast hechthout, verkrijgbaar met een toplaag van verschillende soorten hardhout zoals mahonie en eiken bijvoorbeeld.