Hoe weet een plant waar ze naartoe moet groeien? Zie foto.

Zie naar mijn Sundaville. Zou ik geen touw hebben gespannen zou ze naar mijn andere planten groeien en omstrengelen. Een plant heeft toch geen ogen of voelsprietjes.

Toegevoegd na 19 minuten:
Vorig jaar had ik een wasdraad die een paar meter verder hing en mijn sundaville groeide er naar toe. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
Rieneke1
10 jaar geleden
http://www.studereninleiden.nl/actueel/bericht/waarom-groeien-planten-naar-het-licht/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn wasdraad geeft geen licht he rieneke :o) en ze staan buiten ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die wasdraad is toeval door licht en wind proberen ze zich ergens aan vast te grijpen en als er tussen plant en wasdraad niets anders is geweest zal het uiteindelijk de wasdraad bereiken.

Het beste antwoord

Nee, dat klopt, een plant heeft geen ogen. Voelsprietjes soms wel. Kijk maar eens naar klimplanten die ranken hebben waarmee ze zich vastklemmen. Die planten groeien gewoon alle kanten op en komen die ranken dan in aanraking met iets waaraan ze zich kunnen vastgrijpen, dan doen ze dat.
Soms geholpen door de wind die de ranken en scheuten al de goede kant in stuurt

Toegevoegd na 1 minuut:
Planten willen dus omhoog en zoveel mogelijk licht vangen, op deze manier lukt dat makkelijker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Planten groeien NOOIT zomaar ergens naar toe! Doordat een plant bepaalde stoffen in zich heeft, zal deze altijd in de richting van het licht groeien. Licht is namelijk een van de belangrijkste eisen om te groeien.