Mijn computer is aangesloten op een niet-geaard stopcontact. Hoe slecht is dit nu echt?

In het oude studentenhuis waarin ik woon in Delft zitten alleen in de badkamer en keuken geaarde stopcontacten, verder niet, dus ook niet in mijn kamer. Uiteraard is een computer voor een student wel zo handig, maar die moet ik nu dus aansluiten op een niet-geaard stopcontact. Mijn vraag is hoe slecht dit nou echt is? want op internet lees ik veel uiteenlopende verhalen. Is er hier iemand die me een sluitend (onderbouwd) antwoord kan geven?
Ik verwacht eigenlijk dat het slecht is en maak me dan ook zorgen over mijn computer. Dus maar meteen de subvraag: hoeveel kost het bij een electricien om van een niet-geaard stopcontact een geaard stopcontact te maken?

Alvast veel dank voor je antwoord!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
9.2K

Het beste antwoord

Aarding is voor 2 zaken goed: afvloeien van statische elektriciteit en het afvloeien van defecte stroomaansluitingen.

Statische elektriciteit is niet echt goed voor je pc, maar ook geen ramp. Een laptop bv. wordt zelden geaard en doet het een paar jaar (ondanks de bewegingen en de veel grotere slijtage dan bij een stilstaande pc). Natuurlijk kunnen fouten optreden door statische elektriciteit, vooral als je in je computer aan het werk bent (geheugen modules toevoegen bv), maar dat kun je oplossen door jezelf en je pc tijdens de werkzaamheden te aarden.

Defecte stroomaansluitingen leveren op een geaard stopcontact geen gevaar op, aangezien dan de zekering of de aardlek eruit vliegt, zodra een kapotte voeding of doorgesleten kabel met de fase aan de behuizing zou komen. Dat gebeurt bij een pc eigenlijk nooit, dus daarvoor hoef je je pc ook niet te aarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een kaal stukje buis van de CV aanraken.
Je kan ook een draadje van je pc naar de cv leggen, dan is ie geaard.
Zo heb ik het meerdere malen gedaan, als de pc aanstaat zie je zelfs vonkjes als je de draad tegen de cv aanhoudt.
(je pc is van metaal, dus je kan de draad achter elke schroef vastzetten, bijvoorbeeld die van de voeding.

Andere antwoorden (5)

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd.
Ondertussen heb ik er totaal niks van gemerkt dat ik mijn computers al 15 jaar aansluit op ongeaarde stopcontacten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij viel afgelopen week de stroom in de hele buurt een paar uur uit en het viel mij op dat het lampje van mijn monitor nog een paar seconden bleef branden vorrdat het ook uit ging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lampje brandt gewoon wat langer, omdat het vrij weinig stroom nodig heeft. Die stroom komt uit de condensatoren in de voeding en heeft niks met aarding of statische elektriciteit te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies, een batterij word ook zwaarder als je hem oplaad.
Onderbouwen kan ik het niet, maar volgens mij maakt het totaal niets uit of je stopcontact wel of niet geaard is. Wie heeft geaarde stopcontacten in de kamers, behalve keuken en badkamer? En dat zijn nou niet bepaald de meest voor de hand liggende plekken om een computer neer te zetten. Mijn computer staat al sinds jaar en dag (en dat zijn er al heel wat) in de woonkamer en er is nog nooit iets mee gebeurd. Maak je geen zorgen om je computer. Vrijwel niemand heeft geaarde stopcontacten in een gewone kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is redelijk goed uit te leggen en te begrijpen. Je pc zit vol met gevoelige elektronica die slecht tegen statische elektriciteit kan. Wanneer de pc op randaarde aangesloten is, zullen alle foutstromen afvloeien via de randaarde. In theorie is je pc dus op een ongeaard stopcontact veel gevoeliger voor deze zaken. In de praktijk mogen 999 van de 1000 pc's zonder problemen bejaard worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je melden dat dit niet goed is voor je harde schijven. Door de mechanische werkinh ontstaat er statische elektriciteit, welke niet afgevoerd kan worden. Door de aarda kan de pc van deze zelf gewonnen spanning af. Lukt dit niet kan op den duur de harde schijf zijn statische energie in kleine hoeveelheden ontladen aan de pc kast. Hierrop is veel aangesloten zoals je moederbord e.d. Welke niet zo goed tegen statische sttoompjes kunnen. Je kunt wel zelf een aarding maken via een verwarmingsbuis. Even draar erop solderen en in het stopcontact aansluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog nooit mijn computer of laptop op een geaard stopcontac aangesloten, en er is nog nooit iets gebeurd. Mijn nieuwsgierigheid was wel gewekt door jouw vraag, en ik ben aan het zoeken geslagen. Ik kan me jouw ongerustheid voorstellen, zeker na het lezen van het stuk op wikipedia over stopcontacten. Er staan aanwijzingen over de gevoeligheid van computers. daar het weinig zin heeft het stuk over te typen volgt hier de link

http://nl.wikipedia.org/wiki/Contactdoos