Is 1200 kuub gas verstoken in een jaar voor een groot vrijstaand huis normaal?

Wij hebben altijd in een rijtjeshuis gewoond, en hadden dus eigenlijk - dankzij kouwkleumerige buren en ramen op het zuiden - extreem lage stookkosten ; ongeveer 300-500 kuub per jaar.

Nu wonen we al een jaar in een vrijstaand huis, dat ongeveer 3x zo veel inhoud heeft (maar de kelder en zolder stoken we natuurlijk niet), en komen voor het eerste jaar uit op ongeveer 1200 kuub gas.

Zelf schrik ik daar best wel van, maar eigenlijk heb ik geen idee of dat een normale hoeveelheid is voor een vrijstaand huis met een gezin met 4 personen (2 pubermeiden).

Toegevoegd na 13 minuten:
De meeste isolatiewerkzaamheden moeten trouwens nog beginnen (nieuwe CV-ketel en verwarmingen met kleiner heetwateropslagvat, dichten van de verwarmingskoven die nu enkelsteens (!) zijn, kunststof kozijnen en nieuw dubbel glas hier en daar, spouwmuurisolatie en zolder isoleren (je kijkt nu recht op de pannen). Het moet dus wel beter gaan worden straks.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
5.7K

Het beste antwoord

ik vind dit best mee vallen
wij gebruiken ong 1900 kuub
e.e.a. is ook afhankelijk van je gezinssituatie en hoe goed je huis is geisoleerd

Toegevoegd na 2 minuten:
Al jarenlang wordt er door verschillende organisatie uitgegaan van een gemiddeld gasverbruik per jaar van 1850 M3. Vanaf 2009 is dit verbruik echter bijgesteld tot 1800 M3 omdat de laatste jaren het verbruik van gas aanzienlijk is gedaald. Het verbruik is gebaseerd op een gemiddeld huishouden in Nederland.

Om het eigen gemiddeld gasverbruik te kunnen bepalen is het nodig om elke maand het aan M3 gas te noteren. Op die manier krijgt men na verloop van tijd een goed beeld van het verbruik van gas van het eigen huishouden. Door dit te vergelijken met het landelijk gemiddeld of met een gelijkwaardig huishouden in een gelijksoortige woning kan men redelijk goed bepalen of het gemiddelde verbruik van gas normaal is of dat men beter wat kan gaan bezuinigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee hoor dat is niet veel voor een vrijstaand huis
er wordt uitgegaan van 1600 kuub met 4 personen in een normaal 2 onder 1 kap woning
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, het is niet normaal. Is het huis het hele jaar volwaardig bewoond geweeest?
Het lijkt me te laag om waar te zijn. Ik verbruik in een tussenwoning 1100 kuub.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hele jaar volledig bewoond geweest.
Nu zijn we WEL gewend om echt zuinig te zijn met stoken en watergebruik en dergelijke, en omdat het huis nog niet geisoleerd was hebben we extra rustig aan gedaan.
Eerlijk gezegd lijkt 1100 euro voor een tussenwoning me wel extreem hoog . Dan moet je toch bijna de hele winter de kachel op 22 graden hebben of nog gekker. (Hier nooit hoger dan 18).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1100 kuub, geen euro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry, kuub natuurlijk.