Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kent een mus angst?

Uitleg: Ik was laatst buiten aan het eten. Elke keer kwam er een mus irritant dichtbij. Ik stampte elke keer met mijn voet op de grond en de mus schrok hier erg van en sprong achteruit. Maar 5 seconden later kwam hij weer en na weer een nepschop kwam ie weer etc etc.

Komt dat omdat de drang naar voedsel zo groot is, of heeft de mus zo'n kort geheugen of is het wat anders?
Vroeg het me af :)

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

waarom wou je m weghebben dan? er is toch niets mooiers dan een dier wat jou vertrouwt en niets ergers dan een dier wiens vertrouwen beschaamd wordt? waarschijnlijk is deze mus in de buurt van een snackbar of terras opgegroeid en heeft daar veel gekregen, of hij is uit het nest gevallen en is in een opvang grootgebracht. Hij denkt dus waarschijnlijk dat mensen aardig zijn. Een mus die meer in de natuur opgroeit zal een natuurlijke angst voor mensen hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee alle dieren hebben geen angst, wel een overlevingsinstinct, dus ook een mus niet...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Antoni
16 jaar geleden
XiniX, wat een ongelooflijke nonsens schrijf je weer op! Er zijn honderden voorbeelden te bedenken van dieren die angst hebben. Je zou bijvoorbeeld eens een hond moeten zien die regelmatig door zijn baas is geslagen. Zijn karakter kan helemaal veranderen door zijn angst opnieuw geslagen te worden!!
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
dit klopt niet X
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dieren zijn niet achterlijke, stompzinnige wezens hoor. Ze hebben duidelijk meer complexe gevoelens dan alleen boos of blij. Vooral bij de gewervelden is dat zo.
Niet alle acties van dieren ontstaan uit het overlevingsmechanisme, of instinct. Jaloezie bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
minduimpjes zouden (zeker in dit geval) minpunten moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nee hoor, Dieren kennen geen angst... geen enkel dier... Het is geconditioneerde reflex, geheugen en aangeleerd gedrag gecombineerd... Angst kan niet zijn zonder denken... Gaat altijd samen...
en alle gelijkenis van dieren met mensen over angst is een fantasie... Dus alle minnetjes zouden plusjes moeten zijn...
Alle dieren kennen angst, maar anders dan bij mensen is het meer een reflex. Mensen kennen angst voor angst én denken over angsten na. Bij mensen speelt verleden ook een rol bij angsten, terwijl een mus alleen reageert op het stampen omdat er plotseling gevaar dreigt.

Sommige dieren zoals chimpansees en oerang oetangs kunnen wel op andere manieren bang zijn. Bijvoorbeeld voor elkaar. Geheugen speelt dan wel een rol. Ik zie het in mindere mate ook wel bij poezen. Als onze poes de prullenbak heeft omgegooid en ik binnen kom zie ik aan de reactie van de poes al dat er iets niet in de haak is.

Angst, vrees, paniek zijn veel universeler dan mensen denken. Vooral bij primaten (zoals apen) die nauw verwant zijn aan mensen zie je veel gelijkenissen in gedrag.

Maar ook als je dieper in de neuro/hormonale grondslag van angst duikt kom je op signaalstoffen uit die een rol spelen zoals adrenaline, dopamine en serotonine. Die komen zelf bij insecten voor.

Een ontzettend leuk artikel over bange dieren staat op kennisnet (zie link).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Antoni
16 jaar geleden
Wat een prachtige foto! Overigens complimenten voor je uitgebreide antwoord.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
+1
ja hebben ze, of heet het overlevingsinstinkt.
ik heb op de dierenambulance gewerkt, als als er dan weer een mus een vislijntje in het nest had verwerkt en vast zat waaren ze echt doods bang als ze die kop van mij zagen om hun lijn om het pootje weer door te knippen.
(nu schrik nog elke dag van mijn kop dus wat valt het musje kwalijk te nemen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Als een mussen geen angst kenden zouden ze wel op je schoot komen zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Natuurlijk kennen vogels angst,alleen dat gestamp maakt niet angstig, ze schrikken er van, zoals jij achteruit zou deinzen als de kelner aan je tafel hetzelfde zou doen.Indien je in de mogelijkheid zou zijn de mus echt pijn te doen, ze zou niet meer terugkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ja, oke maar als een kelner dat bij mij zou doen zou ik niet elke keer weer naar hem toe komen. Waarom een mus dan wel, dat is ook mijn vraag?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing