Snoeien
Photinia x fraseri heeft weinig snoei nodig. Als er al gesnoeid moet worden, dan is het vroege voorjaar de aangewezen tijd daarvoor. Op sterk terugsnoeien tot ver in het oude hout reageert de struik doorgaans goed. Zo'n sterke snoei wordt alleen uitgevoerd om de struik eens flink te verjongen. Wie een (formele) haag van glansmispel heeft of wil planten, kan in het voorjaar en de zomer knippen. Het aardige daarvan is, dat meer felrood gekleurde bladen zich ontwikkelen.

Photinia villosa var. laevis wordt in de winter tijdens de rustperiode gesnoeid. Deze glansmispel is bladverliezend en dus in de winter kaal. De struik heeft een schitterende, oranjerode herfstkleur en mooie, rode bessen. Soms wordt het gestel met takken erg dicht. In dat geval worden enkele takken weggenomen om meer licht in de struik te brengen. Terugknippen van de scheuten op een lager gestel houdt de struik jong.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Er zijn weinig speciale eisen die de Glansmispel stelt, maar het is wenselijk om bij het planten een flink plantgat te maken en dat bij te vullen met tuinturf en wat scherp zand. Vermeng de aarde die uit het gat is gekomen met dit mengsel en gebruik voldoende water om het goed rond de wortels te spoelen. Bemesten kan 1x per jaar in het voorjaar zodra de plant begint uit te lopen. Gebruik een goede organische meststof zoals verrijkte koemest of een andere organische verrijkte meststof. Verrijkt houdt in dat er voldoende mineralen zijn toegevoegd aan het hoge organische stofgehalte van organische mest zodat wortels en bladgroen zich kunnen blijven ontwikkelen in een gezond geheel.

---> Snoei de Glansmispel wanneer dat nodig is tussen maart en november. Vele worden als vorm gehouden zoals bol op stam of pompoms bewaar de vorm door te scheren zodra de vorm vervaagd. <---