Hoe kan het dat mijn kweepeer in de tuin weer geen vruchten geeft?

Wel bloesem. Dit is al het vierde jaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
5.5K

Het beste antwoord

soms krijgen fruitbomen geen vruchten omdat er verschillende dingen samenspelen.
weinig insecten voor de bestuiving, late vorst die bloesem beschadigt, teveel stikstofmest waardoor er groei plaatsvindt in plaats van meer bloei, droogte, teveel vocht...

er zijn allerlei factoren die kunnen zorgen voor geen of weinig fruit. Ook als de boom nog te jong is zal hij wel bloeien maar geen vrucht dragen.
Soms laten bomen hun jong ontwikkeld fruit weer vallen, om de boom zelf goede kans te geven het jaar te overleven. meestal is dit de 'zomerval'. meestal valt maar een deel uit de boom zodat de rest van de beginvruchtjes zich wel kan ontwikkelen...

Mijn bijbels van tuinieren zijn overigens de RHS boeken. ( Royal Horticultural Society, Engeland) ze zijn gewoon in het nederlands verkrijgbaar en er staat werkelijk ALLES in. ben er al 15 jaar blij mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kweeperen worden flinke bomen, je zegt dat hij al 4 jaar wel bloeit maar geen vrucht geeft.
Je verteld niet hoe oud de boom al is .
Heb je hem 4 jaar of bloeit hij sinds 4 jaar. En hoe is de groei van de boom, het zou goed kunnen dat hij uit armoe bloeit, dan zou hij slecht moeten groeien, het kan ook zijn dat hij erg hard groeit (nog jong) dan slaat hij ook zijn vrucht zetten over omdat hij nog te jong is.
Er is ook nog een kleine kans dat hij een bestuiving nodig heeft van een andere kweepeer (kruisbestuiving).
Misschien wat verdere uitleg?

Toegevoegd op 11-06-2009 09:40:48
Heb niets kunnen vinden over kruisbestuifing, dus dat zal het niet zijn dat je geen kweeperen krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe als die bloesem heeft moet hij ook vruchten geven. Zorg dat je de boom goed snoert anders gaat al het vocht naar de bladeren en niet naar de productie van vruchten. Ik had hetzelfde probleem met mijn kersenboom.