heb ik recht op urgentie?

Help! ik ben moeder van een kindje van nog geen 5 maanden. en ik wil weg bij mij huidige partner en neem natuurlijk mijn dochter mee.. als ik nu wegga sta ik op straat dus ik zeg nog niks tegen hem. maar heb ik nu recht op urgentie? en hoe kan ik dit aanvragen? alvast bedank

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In veel van deze gevallen heb je recht op sociale urgentie! Dit is wel afhankelijk van je persoonlijke situatie! Bespreek het eens met je huisarts die kunnen vaak veel voor je betekenen!

Het lijkt me dat als je uitelkaar gaat omdat het bijvoorbeeld niet meer lekker loopt of er sprake is van vreemdgaan o.i.d. je geen urgentieverklaring krijgt. Dat zou ik persoonlijk erg oneerlijk vinden tegenover al die mensen die op de wachtlijst staan voor een huurwoning. Een ander verhaal is het als er sprake is van een noodsituatie, bijv. bij huiselijk geweld. Op de website van Woonpartners Midden Holland staat o.a. dit: Er zijn mensen die om sociale of medische redenen dringend een (andere) woning nodig hebben. Deze mensen kunnen een urgentieverklaring aanvragen. Een woningzoekende kan een urgentieverklaring aanvragen indien hij/zij aan één of meer van de onderstaande urgentienormen voldoet: 1.medische gronden 2.gedwongen verlaten van de woning bij calamiteit 3.onbewoonbaarheid van de woonruimte 4.woonlasten 5.echtscheiding/beëindiging samenwoning, in combinatie met het hebben van minderjarige kinderen 6.geweld of bedreiging 7.bijzondere groepen. Per urgentienorm dient aan alle van toepassing zijnde voorwaarden voldaan te worden. Echtscheiding/beëindiging samenwoning. In de urgentiecriteria inzake beëindiging van de relatie is opgenomen dat slechts de ouder die de zorg over één of meer minderjarige kinderen heeft voor een urgentieverklaring in aanmerking komt. Daarnaast geldt nog een aantal andere criteria. De andere partner of paren zonder kinderen hebben geen recht op urgentie. Verdedigbare urgenties Algemeen uitgangspunt voor het verstrekken van een urgentieverklaring is dat dit te allen tijde verdedigbaar dient te zijn ten opzichte van andere woningzoekenden op de woningmarkt. *** Maar het kan natuurlijk per instelling verschillen. Vraag in ieder geval goed na bij je gemeente of woningbouwvereniging wat de voorwaarden zijn voor het verkrijgen van een urgentieverklaring.

Bronnen:
http://www.woonpartners-mh.nl/?id=1390

Er zijn officiële regels zoals hier al zijn genoemd. Ik wil je niet veel hoop geven (als voormalig woningtoewijzer bij een woningcorporatie). Je bent één van de velen die met een kindje van de partner weggaat. In een stad staan er een paar honderd personen in dezelfde situatie als jij op de lijst van zoekend naar woonruimte. Het is nu eenmaal zo dat als je besluit uit elkaar te gaan er niet à la minute woonruimte voor je is. Mensen die al tijden ingeschreven staan hebben voorrang. Terecht. Zo vaak gingen gescheiden mensen voor omdat ze urgent waren en zeiden op straat te komen staan. Erg dramatisch klinkt dat. Vaak loze kreten, want dan zoek je maar een plekje bij je ouders, bij kennissen, bij familie. Dat is echt jóuw probleem. Hoe hard het ook klinkt. Inschrijven. En dan maar reageren op het woningaanbod. Afhankelijk van je inkomen zul je met je weinige punten alleen in aanmerking komen voor de allergoedkoopste flatjes in een mindere buurt...àls er al niet meer liefhebbers vóór jou staan in de puntenlijst. Hoe vervelend ook voor jou, het mag niet zo zijn dat de ingeschreven personen altijd maar een moeder met een kind voorrang moeten geven. Dan zouden zij nooit aan de beurt komen. Ook al zou je hart als medewerker bij de woningbouw anders spreken, het is goed dat er regels zijn om voorkeur en emotie niet te laten beslissen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100