Aan welke boom in Nederland kan je het eerst zien dat het voorjaar begonnen is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-( Ik wil eerst nog een keer schaatsen.

Het beste antwoord

Een bloeiende hazelaar is voor mij geen teken dat het voorjaar is begonnen, want het is nog winter, zo zijn er nog meer winterbloeiers.
Als het voorjaar is begonnen, dan staat als eerste de kornoelje ( Cornus mas ) in bloei, direct hierna de Forsythia en de Ribes.
Alleen de laatste twee zijn eigenlijk geen bomen, wel de Cornus mas, kort hierop volgen de Populieren die lange bruine katjes dragen.
Wat blad betreft is de Meidoorn wel de allereerst boom met mooi heldergroen blad, in sommige jaren de allereerste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

de hazelaar bloeit eind januari al
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zie het zelf aan de kastanjebomen. Die zie ik altijd als eerste kaal worden en weer blad krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de elzenboom.

Toegevoegd na 5 minuten:
Misschien heb je gelezen in de krant een (paar dagen geleden) dat er in Zuid-Holland alles onder het gele stof zat. Toen werd in eerste instantie gedacht aan de brand in Moerdijk, maar het bleek dat het de pollen waren van de els, want die bloeit nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uitlopen van de populier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De magnolia en de forsythia.

Die eerste bloeit vrij kort. Van de tweede word je blij van dat vrolijke geel.

Heerlijk trouwens om alweer de krokussen flink boven de grond te zien staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag vanmorgen de hazelaar in bloei staat. Ergens zag ik ook de rode knoppen van de ribes al. Dat zijn echt de eerste tekenen van de lente!
Maar dat wil niet zeggen dat we geen winterkou meer kunnen krijgen.
Ivana