Wat kunnen we tegen deze muizen-overlast doen?

Onze buurman, een duivenmelker, heeft vorig jaar zijn hokken verbouwd, en sindsdien hebben we enorm last van muizen. We willen geen gif gebruiken, maar de valletjes (kooivallen) gaan ze al lang niet meer in, de slimmerikken.
Ze graven ook in de plantenpotten, wat misschien nog wel het lastigste punt is, want mijn vriend kweekt bonsai en ze beschadigen door te graven de wortels.
Iemand een muis'vriendelijke' tip?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.1K

Het beste antwoord

Wipwap-val (diervriendelijk muizen vangen)

Met deze metalen vangkooi vangt u op een diervriendelijke manier muizen. U kunt ze vervolgens op een andere plek, ver van uw huis, weer uitzetten. De vangkooi is gemaakt van stevig metaal en voorzien van zowel een transparant deksel als de nodige luchtgaatjes. U kunt de klep van de vangkooi openen als u de muizen wilt uitzetten. Het is niet nodig om de muizen daarbij aan te raken.

Aan beide kanten van de vangkooi is er een ingang waardoor de muis naar binnen kan lopen. In deze ingangen is echter een wip-wap mechaniek aanwezig. Door het gewicht van de muis zal de loopplank langzaam naar beneden buigen, totdat de muis aan het einde van de tunnel is. Hierdoor kan de muis de kooi binnendringen. Echter zodra de muis de loopplank heeft verlaten zal deze weer omhoogveren. Hierdoor kan de muis niet langer uit de kooi geraken. De vangkooi is geschikt om meerdere muizen in één keer mee te vangen.

Succes!!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.shop4home.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=385

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kunt een emmer neerzetten met iets heel lekkers erin, brood met pindakaas bijvoorbeeld.
Een plankje schuin tegen de emmer zetten, en met een beetje mazzel zal de muis erin springen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede tip, zeker die van de emmer.
+1

Andere antwoorden (4)

Takjes munt neerleggen op de plaats waar de muizen zijn. Hier houden ze niet van en zullen ze weggaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Dit kunnen we mooi in de potten leggen.
+je
Een kat nemen. Echt, de geur van een kat zorgt dat muizen verhuizen. Mocht er een achterblijven, dan lost de natuur (lees:de kat) het probleem op. Ik put hier uit eigen ervaring (vieze bovenburen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt een punt. Echter, we hebben ook een lamme parkiet (die dus niet kan vliegen) en die gaat echt niet de deur uit. Ook een konijntje wat 's avonds los mag in de kamer.
Goed antwoord, maar in dit geval niet echt mogelijk. Toch bedankt!
+je
Muizen houden van pindakaas. Misschien lokt ze dit wel kooivalletjes in?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de tip, maar dit hebben we helaas al geprobeerd, en werkte niet. toch een plusje!
Het beschadigen van de wortels van Bonsai boompjes is een beetje vreemde overlast als dat door de muizen zou komen, aangezien je bonsai juist klein houdt door onder anderen hun wortels telkens opnieuw te snoeien.

Maar goed, er zal wel wat aan de hand zijn met een teveel aan muizen.

Wat u er aan kunt doen is een uilenwerkgroep in de buurt benaderen, en hen vragen de omgeving te beoordelen op geschiktheid voor een uil.
Is de omgeving geschikt, dan kunt u hen vragen een nestkast voor een van de in uw omgeving voorkomende uilsoorten te plaatsen.

De muizen die door de buurman een kans krijgen, worden dan door u door gegeven aan de volgende in de voedselketen, namelijk een uil.

Het is niet "muisvriendelijk" maar u helpt er zeker wel de biodiversiteit mee. En uw buurman de duivenmelker zal de uil vast ook fantastisch vinden.

Overigens; je kunt een uil niet dwingen, maar wel uitnodigen. En als er muizen zijn is de kans groot dat de uilen die 's nachts zelf al hebben gevonden.

Link waar u alle uilen werkgroepen terug kunt vinden:
http://www.uilen.org/

Toegevoegd na 5 minuten:
Vanwege stale links bij uilen.org doe ik het even anders:

http://www.kerkuil.com/pg-17825-7-23580/pagina/uilen_in_nederland.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gedeeltelijk wel gelijk met die wortels. Het snoeien kan echter niet het hele jaar door omdat je met de verandering in sapstroom zit, en de muizen vreten er elke nacht aan, halen de aarde rondom de wortels weg (waardood ze sneller uitdrogen), etcetera :)
Heel erg bedankt voor de tip over de uilen.. Ik zal eens kijken of we er eentje in huis kunnen halen ;)