Hoe behandel je plekken in huis waar zich een schimmel heeft gevestigd?

Om precies te zijn: een enorme paddenstoel. Ik heb daarvan al eerder een plaatje op GV gezet om achter de naam te komen. We denken een (enorme!) oesterzwam.

De paddenstoel groeit op een stuk slecht hout onder een dakraam en blijft na verwijderen terug komen. Logisch, de sporen en het mycelium blijven achter.

Wat is de beste manier om het hout te behandelen zodat ik af kom van mijn eigen oesterzwammenkwekerij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.2K

Het beste antwoord

Hoewel de oesterzwam natuurlijk een smakelijk hapje is, kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt om het hout.

Volgens een plagen specialist krijg je dit niet zomaar voor elkaar:

Het door schimmel aangetaste hout dient eerst te worden verwijderd. Tevens moet het aangrenzende, niet zichtbaar aangetaste hout over een lengte van 1 meter worden verwijderd en vervangen, bij voorkeur door preventief (d.w.z. van te voren) met een schimmelwerend middel behandeld hout. Aangetaste delen die niet verwijderd kunnen worden moeten behandeld worden met een curatief middel bijv. azaconazole of tributyltinfosfaat. Het is niet eenvoudig om bij een dergelijke curatieve behandeling de benodigde hoeveelheden van het middel in het hout te brengen. Daarom zal het soms nodig zijn de behandeling twee keer uit te voeren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat je zou kunnen proberen is om het slechte hout onder het dakraam weg te halen met een houtbeitel. Ik neem aan dat het door de rot toch al zacht is. Haal alles weg en behandel het met een antischimmel middel.

Vu dan het hout op met houtrotvullers, zoals van alabastine en zorg dat het hout er weer netjes uitziet. Werk het af met een verflaag.