Kan plantenvoeding slecht zijn voor bepaalde planten?

Één van mijn planten (een jong, kwetsbaar plantje) is opeens bijna dood, een paar dagen nadat ik voor het eerst plantenvoeding had gegeven.
Kan dat komen door die plantenvoeding of zou het toeval zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
7.2K

Antwoorden (3)

Plantenvoeding kan kwaad. Als de concentratie te hoog is (Stel je geeft het puur) dan kan een plant daar zeker schade van oplopen.

De kans is echter groot dat je het plantje een keer bent vergeten op tijd water te geven, waardoor de wortsels zijn uitgedroogd (Staat het potje op de verwarming?). Zeker jonge planten kunnen hier slecht tegen, en bij water geven gaan de wortels rotten wat bij zaailingen onherroepelijk de dood betekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij plantenvoeding is het van belang, dat je je aan de voorgeschreven dosering houdt. Je moet de voeding mengen met water, alvorens je het bij de plant giet. Zorg er van tevoren voor dat de voeding dan ook goed gemengd is met het water. Plant kan bij een te hoge dosering inderdaad schade oplopen of zelfs het loodje leggen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Plantenvoeding bestaat uit zouten, krijgt een plant teveel van deze zouten, dan trekken deze zouten het vocht uit het plantje zelf, ( osmose verschijnsel) we noemen dat 'verbranden'.
Het is verstandig altijd een organische mest te gebruiken en geen kunstmest, dan is de kans op verbranding veel kleiner, zeker bij jonge plantjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen mest, maar van die groene vloeistof die je door het gietwater moet mengen. Of is dat gewoon een vloeibare vorm van mest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus mijn idee om ze juist in de winter voeding te geven omdat ze dan wel wat ondersteuning kunnen gebruiken, is niet zo handig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je gaat tegen alle natuurwetten in om in de winter plantjes te gaan kweken.
Het is nu rusttijd in de natuur, er is weinig licht en de temperatuur is laag, ja zal je nu zeggen, de plantjes staan binnen en lekker warm, maar er is nu onvoldoende daglicht van zeg maar 9 uur in de ochtend tot 4 uur in de middag, maar als de zon niet schijnt, is het in de winter overdag ook te donker, omdat de zon nu erg laag staat.
Natuurlijk kan je dit wel oplossen, door er minstens 12 uur per dag een groeilamp boven te hangen met daglichtkleur.
Dan groeien de planten prima en hebben ook meer voeding nodig, maar bij jou gaan ze net niet dood en dat los je met mest niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen plantjes aan het kweken hoor, het zijn gewoon mijn planten die ik al een tijd heb en die nu in de winter het niet zo goed doen, en ik hoopte dat die voeding ze zou helpen gezonder te blijven.