Voornamelijk als bodembedekker voor vogelkooien. Vaak zit er ook grit doorheen gemengd, wat de vogels nodig hebben voor hun spiermaag.

Vaak wordt het ook gebruikt in siervazen waarin vervolgens kunstbloemen of waxinelichtjes worden geplaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Wat is de functie voor hun spiermaag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vogel pelt het zaadje. Ontdoet het dus van zijn schil.
Maar een vogel kan niet kauwen en slikt het zaadje in zijn geheel door. Het grit neemt hij op uit het schepenzand, indien dat daar doorheen vermengd zit. De spiermaag van de vogel gebruikt dat scherpe grit om de zaden te kunnen vermalen, zodat ze door het vogellichaam kunnen worden opgenomen als voeding.

Andere antwoorden (2)

In de 'stoppen' of (smelt)zekeringen bevindt zich ook schelpen- of zilverzand. De smeltdraad die dwars door de zekering loopt is ingebed in dat zand...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als onze houten brug over de vijver in de winter glad wordt door regen en/of sneeuw, strooi ik er altijd een laagje schelpenzand op. Ik moet namelijk over de brug de tuin uit met de fiets. Werkt perfect om de brug stroef te krijgen.
Ivana