heeft het zin om vlak voor de verkoop van een huis de badkamer te vernieuwen?

wij willen volgend jaar ons huis verkopen; er zit momenteel een badkamer van 20 jaar oud in, die wel bij het huis past en van alle moderne gemakken voorzien is, maar qua uitstraling toch wat gedateerd aan doet. Wij denken dat het huis gemakkelijker verkoopt met een nieuwe badkamer, maar of we de investering er weer uit krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
10.3K

Het beste antwoord

Onder bepaalde voorwaarden kan de investering het wel waard zijn, maar er kleven altijd risico's aan.

Als je zelf ontzettend handig bent en dus zelf een degelijke badkamer kan plaatsen, bespaar je flink in de kosten. Maar let op, amateurwerk wordt vaak hard afgestraft bij de verkoop van je huis. Daarnaast moet je altijd, met het oog op de verkoop, een neutrale badkamer plaatsen en de waarde van het huis in zijn geheel in ogenschouw houden.

Maar: over het algemeen zal je de investering er niet snel uithalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Waarschijnlijk niet. Als je het huis gaat kopen, en er zit een gedateerde badkamer in, kan je hem zelf verbouwen zoals je wilt. Dus trek je een bepaald bedrag daarvoor in rekening. Meestal zien mensen niet dat je dat bedrag in een nieuwe badkamer gestoken hebt, en denken dan: Pff.. 220K voor dat huis? Ik vind het 200KL waard en vergeten de 20K badkamer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hadden net een nieuwe keuken geplaatst toen ons huis verkocht werd. De nieuwe eigenaar wilde een zwarte keuken en sloopte de nieuwe er uit.
Ik zou zeggen: laat de badkamer zitten. Stel dat je 10 mille moet inersteren voor de badkamer, dan reserveer je 5 mille om de nieuwe koper tegemoet te komen. Dat werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was zou ik de badkamer wel een opknapbeurtje geven, maar er niet teveel geld aan spenderen. Misschien de voegen schoonmaken of bijkleuren, wat verfwerk doen en wellicht een douchebak, wastafel of bad vervangen (wel natuurlijk door een goedkoop modelletje). In ieder geval moet je er voor zorgen dat alles zo neutraal mogelijk is. Hoe meer iets aangepast is op jouw smaak, hoe minder kans er is dat een huis verkocht wordt.
Op de verkoopprijs heeft het opknappen van je badkamer geen invloed, maar wel op de verkoopsnelheid van je huis.
Je kan ook een verkoopstyliste bij je langs laten komen om met tips te komen (zie link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vorig jaar bij een huis gekeken waar ze de badkamer ook nog wilden vernieuwen voor de verkoop. Ze hadden de badkamer er al geheel uitgesloopt. De makelaar heeft ze vervolgens, na het werpen van één blik op de gekozen tegels verteld dat de kans op verkoop van het huis groter was met de gesloopte badkamer dan met die tegels. Iets dat ik direct moest beamen bij het zien van de tegels.

Ik zelf zou de badkamer er gewoon inlaten. Als mensen een huis echt willen hebben, kijken ze wel door de badkamer heen, dat is namelijk iets dat altijd vervangen kan worden.
Als jij er eerste en nieuwe badkamer in zit, betekent dat extra kosten voor jou en die wil je er dan ook weer uit zien te krijgen bij de verkoop. En dan nog is er kans dat de nieuwe eigenaren die badkamer er direct weer uitslopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind van niet, mijn buurman heeft vorig jaar zijn huis verkocht en ik was wel geinterseerd maar vond de nieuwe keuken en badkamer die ze geplaatst hadden niet mooi. anders was het huis hoogstwaarschijlijk 5000 a 15000 goedkoper geweest
Liever met de prijs zakken zodat de volgende bewoners dit zelf kunnen (laten) doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n investering moet je alleen doen als je er zelf nog een aantal jaren van wil genieten. Je investeert in woongenot, niet in verkoopwaarde, want smaken verschillen nou eenmaal.
Je kunt er niet op gokken dat er toevallig een koper komt die precies jouw smaak mooi vindt of enorme haast heeft met kopen, dus: beter niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bang dat zoals al meerdere mensen hier vertellen het alleen een meerwaarde voor jullie betreft. En zul je nooit de volledige investering terugkrijgen in het verkoop bedrag. Wat natuurlijk wel is dat een nette badkamer over het algemeen de verkoop wel versneld.
Veel mensen kijken er niet doorheen.
Ik persoonlijk zou het niet doen zeker de korte termijn dat jullie er nog zitten. Wellicht alleen opknappen met een nieuwe tegel en sanitair mits deze kostepost ook weer niet te hoog is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nieuwe badkamer plaatsen heeft absoluut geen zin. Het geld dat je daar insteekt, komt er nooit meer uit.

Veel meer bereik je met een totaal opgeruimd huis waar alle prullaria uit verdwenen is.
Maak van iedere kamer een schone, opgeruimde ruimte, zodat kijkers in gedachten hun eigen spullen er in kunnen bedenken.
Maak er een stijlvol geheel van, waar geen vreemde emoties in verwerkt zijn.
Kinderkamers met rondslingerend speelgoed is leuk voor jullie, maar niet voor de kijker, die van diezelfde ruimte een kantoor wil maken.

Zorg voor een frisruikend geheel, eventueel met een gezellig bosje bloemen. Mochten er extreme kleuren in het huis zitten (helgroen, knalrood en paars) rol die dan even over in bijvoorbeeld crème, daar bereik je veel meer mee dan met een nieuwe badkamer.
Ivana
13 jaar geleden
Nee, je krijgt het er nooit uit, maar misschien verkkoop je het huis eerder, of misschien niet als je de kosten van de verbouwing in de prijs opneemt.
Dus: niet doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet opknappen, bijna alle huizenkopers slopen het toilet, de keuken en de badkamer eruit omdat ze het eigen willen maken.
Schoonmaken, misschien even een schidersbeurt of het plafond witten en verder laten zitten.
Dat heb ik ook gedaan om ons huis 3 jr. geleden te verkopen.
Wat ik ook heb gedaan dat voor er kijkers kwamen de boel fris rook, een varen plant erin en alle accessoiressen
in dezelfde kleur, dat oogt fris en netjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zal aan de koper liggen. aan de ene kant willen veel mensen hun eigen stijl in hun huis leggen, aan de andere kant wil een groep kopers wonen en niet meteen eindeloos klussen. persoonlijk zou ik alleen een nieuwe badkamer plaatsen als de huidige echt heel erg verwaarloosd en gedateerd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker is dat de moeite waard. Mensen knappen vaak af op een vieze badkamer een er komt nog eens bij dat de meerwaarde van het huis ook stijgt.
Dus waarom niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens diverse makelaars krijg je die investering nooit terug. Dus ik zou het niet doen. Grote kans ook dat mensen je badkamer na verbouwing niet mooi vinden, omdat smaak zo persoonlijk is en hem er weer uithalen.
Zelf vind ik een huis met gedateerde badkamer ook interessanter dan met een net nieuwe die niet mijn smaal is, want die nieuwe ga misschien ik niet vervangen en die oude wel door eentje in mijn smaak.