Ze zijn bij ons een nieuw huis aan het bouwen. Ze zijn nu bezig met metselwerk.

Is het niet te koud voor metselwerk om uit te harden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Verwerking van de metsel- of lijmmortels bij temperaturen lager dan
–3 ºC ter plaatse van het metselwerk is niet toegestaan.
Verwerken van metsel- of lijmmortels bij temperaturen hoger dan –3 ºC en lager dan 0 ºC ter plaatse van het metselwerk is toegestaan, mits:

* de stenen, blokken en elementen tijdens de verwerking een temperatuur hebben die groter is dan 0 ºC;

* bij toepassing van geprefabriceerde metsel- en lijmmortels, de leverancier c.q. producent verklaart dat de geleverde metsel- of lijmmortel kan worden toegepast in de gegeven omstandigheden en de metsel- of lijmmortel verwerkt wordt overeenkomstig de verwerkingsvoorschriften van de producent;

* voor op de bouwplaats vervaardigde metselmortels, het metselbedrijf aantoont dat, in de gegeven omstandigheden, metselwerk gerealiseerd kan worden dat aan de gestelde eisen voldoet;

* het verse metselwerk zodanig wordt beschermd tegen bevriezing dat vorst geen schadelijke invloed heeft op de eigenschappen van het metselwerk.