Het dak van mijn huis is bezaaid met witte ronde vlekken. Korstmos ! Wie kent er een middel of remedie tegen dit euvel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
9.4K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk zijn de pannen verouderd en bieden wat meer houvast aan het korstmos. Bij nieuwe gladde pannen is er wat minder kans.

Je kunt het met een hogedrukreiniger proberen, maar kan ook daarmee de pan beschadigen.

Ik vind het zelf wel mooi staan, soms, maar dat hangt van de soort af (zie tweede link).

Toegevoegd op 05-06-2009 17:05:51
NB. Het korstmos is onschadelijk. Maar het biedt wel de mogelijkheid voor mossen die erin gaan groeien. Die moet je wel weg halen, want mossen kunnen de pannen wel beschadigen.

Toegevoegd op 05-06-2009 17:07:44
Een korstmos is zelf trouwens geen mos. Ik lees net dat er ook mensen zijn die zeggen dat korstmossen zuren afscheiden. Ik weet niet of het waar is. Het wordt gezegd door iemand die daken reinigt. Objectieve info heb ik niet gevonden anders voeg ik het nog wel toe.

Toegevoegd op 05-06-2009 17:45:35
Korstmossen verzuren de (bos)bodems wel degelijk en scheiden organische zuren uit, maar een biotoop op een dak is hel anders dan bosgrond. Iets soortgelijks staat in onderstaand artikel uit 1993:

http://www.boomblad.nl/img/pdf/inditnummer/bb_artikel456.pdf

Dit is wel een interessante vraag omdat korstmossen kunnen gedijen in schone lucht. De lucht wordt ook steeds schoner en waarschijnlijk krijgen we meer korstmossen te zien. Eventueel afgescheiden zuren kunnen de pan aantasten en zorgen voor mosvorming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De beste remedie is: leer ervan te genieten.

Korstmos is volkomen onschadelijk.

Korstmos is erg gevoelig voor vervuiling, vooral voor luchtvervuiling. Het feit dat op jouw dak zoveel korstmos groeit, betekent dat je in een schone omgeving woont.

Gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mossen hebben een hekel aan koperoxidatie. Span een koperen draad over het dak en de rest gaat vanzelf. Regen, zon, en wind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag rond de kerst de kerstman, rudolf en zijn vriendjes op visite. Rendieren zijn dol op korstmos!