Op je zelf wonen, waar op letten? (zie extra uitleg)

Ben nu 23 geworden en begonnen met het reageren op sociale huurwoningen.
Ik ben echter iemand die er absoluut niet van houdt om voor verrassingen te staan!

Ik heb zelf al een hele hoop uitgezocht, maar ik wil graag zoveel mogelijk tips!

Wat ik zover al weet:
# Huursubsidie aanvragen
# Uitschrijven bij ouders, inschrijven bij nieuw adres
# Inboedelverzekering afsluiten

Als mensen ervaringen en tips willen delen zou echt fantastisch zijn!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Dat er een kamer voor visite/familie aanwezig is! (A)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je moet van tevoren altijd even uitzoeken of je de totale vaste lasten (huur, verzekeringen, energierekening) zelf kunt betalen en dan ook nog geld overhoudt om de rest van de maand door te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Gijs,

Ik weet heel veel tips voor je.
http://www.hoewerktdat.com/

Dit boekje heb ik ook voor mijn kideren. Alle vragen die je maar kunt bedenken, staan duidelijk en overzichtelijk hierin. Het is een praktische hulpgids voor IEDEREEN di zelfstandig gaat wonen. Zo super! Als je dit gelezen hebt kom je niet voor verrassingen te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inboedelverzekering kan je pas aanvragen als je hele huis hebt ingericht en daar de waarde van weet incl.TV radio etc.
En of je huurprijs inc of exc is .
Huursubsidie via digiD.nl
Uitschrijden en inschrijfen via gemeente en kan alleen met je huur contract.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste wil ik kwijt, dat ik het super van je vind, die instelling van, niet voor verrassingen komen te staan.
Als toevoeging op eerder antwoorden, let ook op, als je aanslagen krijgt, of je voor kwijtschelding in aanmerking kan komen, zoals bij gemeentelijke belastingen. En let ook op dat je bij de belastingdienst niets laat liggen, want ze komen het niet brengen;). Het zal geheel aan jouw situatie liggen verder, werk, uitkering,, wajong, maar laat je anders ook voorlichten bij de gemeente. Succes in ieder geval !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tip kan ik met je delen, maak voor jezelf een lijstje wat je in en uitgaven zijn, en kijk hoe je rond kan komen, als je dat gedaan hebt begin je aan een nieuwe fase in je leven...

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let er op bij de prijs van huurwoningen, dat die vaak exclusief zijn! Kijk goed of je nog gaat rondkomen als de maandelijkse prijs van gas water licht er nog bij komt!

Hou er ook rekening mee dat als je nog moet schilderen, vloerbedekking en gordijnen kopen enz, dit ook meer gaat kosten dan je waarschijnlijk denkt..

Weet niet of je een auto hebt, maar anders kun je ook van te voren kijken of er een (goedkope) supermarkt in de buurt zit, het is namelijk echt niet handig om 3 km te moeten fietsen met zware tassen..

Weet niet of je gaat huren via de woningbouw of iets dergelijks, maar schrijf je gelijk weer opnieuw in.. Als je over een paar jaar naar iets anders wilt heb je weer opnieuw inschrijftijd nodig.. (Bij mij werkt dat zo althans..)

Denk eraan dat je rookmelders op gaat hangen!

Vergeet ook niet om adreswijzigingen te sturen naar alle tandarts, ziekteverzekering en al dat soort dingen.

Naast een inboedelverzekering zou ik ook een rechtsbijstandverzekering, en een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten als je die nog niet hebt..

Verder vond ik het antwoord van de kwijtscheldingen heel goed! Dat kan bij mij voor de gemeentelijke heffingen en voor de waterschapsbelasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik ga wel via de vereniging dus de huur betalen zal geen probleem zijn, en ik trek voor de verhuizing zo'n 5 tot 7 duizend euro uit want ik wil het wel graag in een keer goed doen! :D Ik weet inderdaad dat er nog GWE bij komt, maar of ik dat zelf moet regelen of dat dat al bij de woning inbegrepen zit weet ik niet dus dat ga ik zeker even navragen! Of er supermarkten in de buurt zitten weet ik nog niet want ik heb nog geen woning toegewezen gekregen, maar in het gebied waar ik reageer zitten meer dan genoeg supermarkten dus dat zal geen probleem zijn. En bedankt voor de tip over de rechtsbijstand en aansprakelijkheidsverzekering, ik ga even uitzoeken waar dat voor is en wat het kost.. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij was het zo dat er in mijn wijk bepaalde leveranciers zitten voor gwe, en door mijn inschrijving via de gemeente, en omdat de vorige bewoner zich had uitgeschreven, kreeg ik een brief van hun, van welkom blabla, en wat ik moest doen om gwe op mijn naam te zetten..
Aansprakelijkheidsverzekering moet je volgens mij sowieso hebben.. Geld ook voor als je bijvoorbeeld bij iemand anders thuis iets kapot maakt ofzo.. Maar rechtsbijstand is gewoon heel handig voor als je ooit een geschil hebt met buren, de leverancier van de vloerbedekking, de woningbouw zelf of iets dergelijks..
Heel veel succes in ieder geval!
Zodra je je nieuwe adres weet, daar gelijk internet aanvragen. Anders zit je misschien weken zonder aansluiting ;-)