Ik moet eenmalig 8000 euro betalen aan de vve voor kunstofkozijen en dubbelglas maar heb het geld niet. Kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
14.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het wel veel geld, 8000 euro voor kunststof plus dubbel glas, voor een flat. Ik vraag me af of de VVE wel scherp onderhandeld heeft. Voor het bedrijf dat dit mag gaan uitvoeren is het een mooie order.

Het beste antwoord

Wat is vve? Moet je dit betalen omdat je het hebt besteld? Anders kan het niet nee.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je kunt niet iemand verplichten een dusdanig hoog bedrag te laten betalen zonder overleg of wat dan ook. Ook een vereniging kan dat niet, wat er ook in het contract staat.
Anders had ik per direct mijn lidmaatschap opgezegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vve=Vereniging van Eigenaren (van bij ''elkaar horende'' appartementen/huizen)
Rieneke1
13 jaar geleden
vereniging van eigenaren (voor koophuis of koopappartement).
min niet van mij trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min wel van mij. Want als je niet weet wat de VvE is, dan moet je op deze vraag gewoon geen antwoord geven. Het antwoord slaat in dit geval dan ook helemaal nergens op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk slaat mijn antwoord wel ergens op. Je kunt niet iemand gaan verplichten om zijn eigen huis voor 8000 euro te gaan verbouwen.
itsme
13 jaar geleden
@nieqoh: dat kan wel als je een contract hebt dat je tegelijk met alle andere bewoners van de appartementen dezelfde aanpassingen zal doorvoeren als daar in meerderheid voor is gestemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieqoh. Je kunt geen lidmaatschap opzeggen van de VVE. Je kunt niet weigeren te betalen als de meerderheid van de VVE heeft besloten dat deze (eenmalige) contributie verhoging nodig is. Dit is een keuze die je (hopelijk bewust) gemaakt hebt toen je het huis kocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat contract teken je al op het moment dat je een appartement koopt ; en het lidmaatschap is niet vrijwillig. Als je dat allemaal niet wilt of kunt, moet je lekker blijven huren en geen gedeelte van een gemeenschappelijk gebouw kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of gewoon een huis kopen waar die onzin er niet bijzit.
Nou ze konden mij aan het gas als ze mij verplichten 8000 euro te betalen voor een verbouwing die ik niet wil. Ze komen mijn huis niet in dus is geen verbouwing geweest dus betaal ik niks. Contract of niet, daar kom je wel onderuit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou alleen al vanwege de VVE nooit een appartement kopen nee, maarja, niet iedereen heeft die keus.
Het is echter geen kwestie van gewoon niet betalen ; dan komt er vanzelf een deurwaarder, en als het lang genoeg duurt verkoopt de bank je huis. Wordt je ook niet vrolijk van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen: Dat is wel kort door de bocht ;O) Maar als je een appartement koopt is het in ieder geval zaak dat je notie neemt van de VVE, nagaat of die actief is en of ze dit soort plannen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Som ; weet ik - ik gebruikte het vooral als voorbeeld voor Nieqoh, die denkt dat je puur met onwetendheid en onvermogen wel onder zoiets uitkomt. Dit is natuurlijk wel de uiterste consequentie, maar weg kom je er zeker niet mee.
Eigen verantwoordelijkheid - waar dit natuurlijk over gaat - lijkt soms wel een vies woord geworden.

Andere antwoorden (13)

ik zou de reglementen er even op nalezen.
als het daarin vermeld staat, en je hebt getekend, zit je er aan vast vrees ik.
Rieneke1
13 jaar geleden
Jullie hebben samen een Vereniging Van Eigenaren. Jij bent daar een onderdeel van. In het door jou getekende contract staan dit soort zaken beschreven.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennelijk heb je een appartement in eigendom en ben je lid van een vereniging van huiseigenaren. Tijdens de overleggen wordt van alles voorgesteld en bij meerderheid van stem besloten. Dat kan het renoveren van bv. de voorkant van het pand zijn.
Jaarlijks moet geld worden opzij gelegd voor een gemeenschappelijk pot waaruit dat betaald wordt.
Wanneer er niet genoeg geld is worden de onderhavige leden aangeslagen.
Kennelijk is er het een en ander aan jou voorbij gegaan.
Ben je nooit naar het overleg gegaan?
Heb je niets van de genomen besluiten vernomen?
Informeer even bij de voorzitter van de vve en vraag naar de besluitvorming en naar de grootte van de huizenpot en naar de rekening zoals die is opgesteld en naar de verdeel-sleutel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de besluitvorming in de VVE volgens de regels is verlopen, dan kan dat. Zorg dat je de notulen van de ALV, de statuten en het huishoudelijk reglement krijgt. En let in het vervolg beter op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een appartement koopt - of een andere woning waarin een groep eigenaren verantwoordelijk is voor het onderhoud - wordt je automatisch lid van de vereniging voor eigenaren, en wordt je in principe geacht deel te nemen aan de vergaderingen of in elk geval de notulen te lezen.

Als geheel volgens de regels met meerderheid van stemmen is besloten de woningen als bulk te renoveren, en je hebt niet tevoren bezwaar aangetekend tegen dit besluit of duidelijk gemaakt dat en waarom het voor jou een probleem is, heb je feitelijk zelf je plicht verzaakt en zit je er inderdaad aan vast.

Dat is echter niet ' zomaar ', je moet natuurlijk wel de agenda voor de vergadering hebben ontvangen en de notulen waarin dit is besloten. Het is echter je eigen verantwoordelijkheid om daar ook kennis van te nemen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is in theorie mogelijk dat de bewoners al een tijdje voor deze renovatie aan het sparen waren, en dat jij dit appartement nog maar net hebt gekocht, waarmee jouw spaarpot leeg was, en je dus wat dieper in de buidel moet tasten.
Ook van dat soort zaken wordt je geacht jezelf VOOR de koop op de hoogte te stellen. Wie een huis koopt, heeft in eerste instantie zelf een informatieplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Dit kan soms zomaar. Ik heb zelf jaren in een appartementen complex met VVE gewoond. Een van de dingen die we gedaan hebben als dagelijks bestuur is een complete check van het gebouw, en onmiddelijk de maandelijjks bijdrage omhoog gegooid, specifiek om het probleem wat jij noemt te voorkomen. Bij ons ging het om het vervangen van het dak, iets wat geen optionele uitgave is, na 50+ jaar.

In het geval van dubbelglas hebben we iedereen de optie gegeven mee te doen. Dit is eenmalig in een VVE vergadering geagendeerd, en iedereen die mee wou doen had een maand om in te tekenen bij de secretaris, op basis van voor-offerte. Hierna kwam definitieve offerte.

In jouw geval: Waarschijnlijk is er een VVE bijeenkomst geweest waar je niet bij was. Ik zou naar de secretaris stappen en kijken of je er nog wat aan kan doen. Maar in principe heb je een contract van deelname, waarin oa staat in hoeverre je mee betaalt aan onderhoud & verbeteringskosten van het gebouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In onze flat hebben we hier ook mee te maken gehad. Het prettige aan zo'n Vereniging van Eigenaren is dat je niet alles zelf hoeft te regelen; het nadeel is dat als er iets met meerderheid van stemmen besloten wordt, het ook voor jou geldt, ook al ben jij er misschien helemaal niet blij mee.

Wij moesten ook 7.000 of 10.000 euro (voor resp. kleine en grote flats) bijbetalen voor nieuwe kozijnen. Dat was echter al twee jaar van tevoren aangekondigd, en ik had er rekening mee gehouden bij het afsluiten van mijn hypotheek. Veel bewoners moesten er een extra lening voor nemen bovenop hun hypotheek. Sommigen lukte dat niet en een enkeling heeft zijn flat moeten verkopen.

Ga praten met je bank, misschien lukt het wel een aanvullende lening/hypotheek af te sluiten. En dan heb je wel een veel mooiere woning met lagere stookkosten. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een koopflat en dan kunnen dit soort dingen gebeuren. Je zal een tweede hypotheek voor dat bedrag af moeten sluiten. Hebben wij ook gehad.
Verder heb ik als tip: ga naar elke vergadering van de V.V.E. dan weet je wat er speelt. Vraag hoe de staat van het complex is en welke grote uitgave er nog aan staan te komen. Een goed bestuur maakt plannen en kijkt vooruit.
Helaas heeft niet elk bestuur een 'vooruitziende'blik'. Ik kan erover meepraten en zit nu zelf in het bestuur, maar dit terzijde.

Uiteindelijk zal je appartement in de toekomst meer waard zijn als nu zonder je nieuwe kozijnen ( als de huizenmarkt aantrekt) en gaan je stookkosten als het goed is ook naar beneden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je bij de vergaderingen van die VVE geweest waar de vervanging is besproken?
Indien niet: Stond dan dit onderwerp , kozijnen vervangen, vooraf op de agenda? Dat moet nl. wel.
Per slot moet elke appartements eigenaar in staat zijn om argumenten te noemen. en dus ook vooraf weten of dit soort dure investeringen op de agenda staan.
Zo niet dan kan je de rechtsgeldigheid aanvechten (is echter ook kostbaar en tevens draaien de eigenaren op voor gerechtskosten)

Los daarvan: Op isolatie kan subsidie worden aangevraagd...heeft de VVE dit gedaan? Of moet iedere eigenaar dat voor zich zelf doen...

Overigens kan de VVE rechtsgeldige besluiten nemen als deze besluiten op correcte wijze zijn aangekondigd en zijn alle eigenaren verplicht de financiele consequenties te dragen.
Mogelijk wil de bank deze woning verbetering als "ïsolatie/woonverbetering hypotheek" financieren.
Je kunt ook de VVE vragen of je maandelijks iets mag afbetalen aan dit bedrag....

Helaas geen beter bericht voor je..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan niet en dat is het ook niet waar wij hebben overal dubbel glas laten zetten en koste maar een 50tigje

Toegevoegd na 31 seconden:
Afzetterij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dit tot op bodem uitzoeken,8000 euro dat zijn geen grappen. En gewoon zonder jou toestemming.

Ik kan me niet voorstellen dat niemand je daarover geinformeerd heeft. Dan zal je toch denken dat dit niet mag. Dat is makkelijk je orders binnen halen gewoon de ramen er in hangen en gewoon een rekening sturen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent als appartement eigenaar gedeeltelijk eigenaar van het hele pand. Daarnaast heb jij het recht om je eigen stukje van het pand te betreden en ben je verantwoordelijk voor het onderhoud van jouw eigen stuk. Dat betekent dat als er iets aan het pand verandert, bv nieuwe deuren of nieuwe kozijnen, dat iedereen daaraan meebetaalt. Als je er net woont, dan heeft de vorige bewoner meegespaard voor jouw appartement. Het kan zijn dat de kas van de VVE leeg is en dat er van de eigenaren een extra bijdrage gevraagd wordt. Als je het geld niet hebt dan moet je dus zorgen dat je het krijgt. Verder is het verstandig om naar vergaderingen te gaan omdat daar de besluiten genomen worden. Als je bezwaar hebt dan kun je dat ook daar kenbaar maken. Helaas voor jou zul je dit enorme bedrag moeten betalen tenzij er meer bewoners zijn die dit ook niet willen/kunnen.
Als ik je verhaal lees dan heb ik wel mijn twijfels bij de financiele situatie van je VVE en de noodzaak van de nieuwe kozijnen. Je zou als VVE ook kunnen sparen en op termijn de kozijnen vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mijn niet, dit zou toch te gek voor woorden zijn .Nu 8000,euro voor dubbel glas en kozijnen,volgenjaar een nieuwe gevel,tuin dakgoot,15000,euro.Wie ze huis is het eigenlijk dat dit zo maar beslist woord.Je kunt wel lid zijn vve,maar jij beslist uiteindelijk toch wat er met je huis gebeurt,het is wel jou geld.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nou tuin is denk ik niet van toepassing,ze kunnen misschien wel zeggen over vijf jaar moeten er nieuwe kozijnen inkomen en dubbelglas,dat je de tijd heb om dit geld bij elkaar te krijgen.Maar op stel en sprong,vreemd.