Waar staat het kleinste huis van Nederland?

Toegevoegd na 6 minuten:
Het moet natuurlijk wel bewoonbaar zijn door mensen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
7.2K

Het beste antwoord

Er is al een correct antwoord gegeven, maar hier met wat extra info en een foto erbij. Echt heel klein!

Smalste huis in Europa

Het smalste huis van Europa is in Amsterdam te vinden. Op nummer 22 in de Oude Hoogstraat staat een piepklein huis-je met een typisch Amsterdamse klokgevel. De gevel is slechts 2.02 meter breed. Het huis zelf is zes meter diep. Een ander smal huis staat hier vlakbij aan de Kloveniersburgwal 26. Het pandje heeft een fraaie lijstgevel van 2.44 meter breed. Dit huis staat bekend als het 'Kleine Trippenhuis', ofwel het 'Huis van de koetsier van de heer Trip'. Het staat pal tegenover het 'Trippenhuis' op nummer 29. Het Trippenhuis is met ruim 22 meter het breedste woonhuis van Amsterdam. Het werd in 1660 gebouwd voor de zeer gefortuneerde broers Lodewijk en Hendrick Trip. De broers hadden fortuin gemaakt met de handel in ijzer, koper, geschut en ammunitie. Het verhaal gaat dat de koetsier van de heer Trip uitriep: "Ach, ik zou al gelukkig zijn met een huis dat zo breed is als de voordeur van mijn meester". De heer Trip hoorde dat en zorgde ervoor dat zijn koetsier zo'n huis kreeg.

Adresgegevens van de smalste huizen
Smalste huis ter wereld
Singel 7
Amsterdam

Smalste huis van Europa
Oude Hoogstraat 22
Amsterdam

Smal huis en breedste huis
Kloveniersburgwal 26

http://www.lekkerweg.nl/nl/steden/amsterdam/amsterdamsurprise/smalstehuis.jsp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het smalste huis staat in amsterdam. De moderne huizen zullen niet in die cathegorie vallen, omdat tegenwoordig huizen aan minimale maten gebonden zijn.
13 jaar geleden
Delft volgens deze site:

http://twitpic.com/2375vf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Kleinste huisje van Kampen is een tweekamerwoning aan de Burgwal 98 in Kampen. Het is het kleinste huis van Kampen. Het is slechts 1,4 meter breed en 4,5 meter diep.

Toegevoegd na 6 minuten:
De eerlijkheid gebiedt me te vermelden dat het op dit moment niet bewoond is. Het is echter wel een echt woonhuis en een aantal eeuwen daadwerkelijk bewoond geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je toch echt naar een originele plaggenhut in het OpenluchtMuseum gaan kijken.

In een plaggenhut woonden de allerarmsten zonder vast werk: de slecht betaalde veenarbeiders en de dagloners van de landbouwbedrijven in de veenkoloniën. De plaggenhutten werden nog tot in de dertiger jaren gebouwd. Het leven was hard, de hygiëne slecht, de drank een veelgebruikt middel tegen honger, kou en alle ellende.

Technische gegevens
Plaggenhut van 3,5 meter bij zeven en 30 cm uitgediept. Daaromheen zijn wanden van vierkante heideplaggen gestapeld. Het dak bestaat uit dennenstammen bedekt met heideplaggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kleinste huis ter wereld staat in Toronto. (zie link)
Het staat nu te koop.