Mag je van een bergruimte met een cv ketel een babykamer maken?

Ik ben er onlangs achter gekomen dat ik zwanger ben en woon momenteel in een klein huisje met 1 slaapkamer en bergruimte waar zich de cv ketel bevindt. Het idee is om daarvan de babykamer te maken maar mag dit wel? De kamer is 2,38 bij 3,55 en heeft een klein dakraampje in het schuine dak. We willen graag een soort kast om de cv heen bouwen(met ventilatie). Het is een combiketel. Helaas zijn er geen andere ruimtes om een babykamer van te maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
13.7K
Kimath
13 jaar geleden
gefeliciteerd met de zwangerschap!

Antwoorden (11)

Dat kan alleen maar als het een gesloten systeem is. Dus zowel de luchtaanvoer als de afvoer moet via buiten gaan. Als er ook maar iets van luchtafvoer of aanvoer van binnenuit gaat, dan is dat niet goed voor de baby.

Laat dit eerst even goed controleren door een loodgieter voordat je er een babykamer van maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ik zou geen enkel risico nemen, lg dan de baby bij jezelf neer op de kamer je vergeeft t je eigen nooit meer... ga anders intussen op zoek naar een andere woonruimte...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou nou nou... iemand heeft vandaag echt de pik op mij...ik denk al dat ik weet wie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan een plus van mij....Irritant is dat he!!?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja behoorlijk... maar ja.. ik lig er niet wakker van.. bedankt platje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ want het is zo gevaarlijk om je kind bij een cv ketel te leggen oze loodgieter zei dat ik wel had kennen stikken omdat dat lucht weg neemt. ik was 15 en sliep opzolder haha gelukkig heb ik het wel gered ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flauw he, die minnen? Van mij een plus hoor.
Het zou geen probleem mogen zijn.
Ik zou er wel voor kiezen een goed rook/koolmonoxide alarm te plaatsen en de ketel jaarlijks laten controleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je doen maar ik zou er een voorzetwandje inzetten dat je ketel toch in een aparte ruimte hangt.
Er kan vanalles misgan met zo n ketel {koolmonoxide}
Dus neem het zekere voor het onzekere.

En gefeliciteerd met je zwangerschap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strikt genomen ben je in zo'n klein huis nergens veilig als je echt een probleem met je ketel zou hebben. Dus als je in ieder geval een rookmelder en een koolmonoxide melder zou ophangen zou het eigenlijk moeten kunnen.

Ik zou het zelf echter nooit doen, Gevoelsmatig niet maar zie je jezelf al verdedigen tegen alle commentaar van de omgeving? Vreselijk, en het commentaar zal niet van de lucht zijn.

Ik zou het als een geweldige smoes gebruiken om de baby gewoon op de slaapkamer te zetten. Dat deden wij ook in een huis dat groot genoeg was voor een babykamer, je wilt niet weten hoevaak ik dat moest verdedigen terwijl het zalig was, je hoeft er niet elke keer uit en wat betreft de privacy (als je daar nog behoefte aan mocht hebben het eerste jaar), als ze slapen, slapen ze, kun je een kanon afschieten.
amigo
13 jaar geleden
Jee wat een eng idee. Ik zou het nooit doen.
Je kan door een erkend installatieburo de boel laten nakijken en een kast erom maken, MEt de nodige melders.
Maar dan nog...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou dat pas goed kunnen beoordelen als je de situatie ter plaatse gezien hebt.
Dus ik zeg niet zonder meer: nee.

Wij hebben destijds ook van een hele lage zolder met cv ketel een kinderkamer gemaakt.
De CV ketels werd door deskundige mensen afgeschermd en de ruimte - zoals jij al zegt - van ventilatie voorzien.

Misschien kun je in de kamer zelf dan nog een extra dakraam laten maken.

Voldoende lucht en licht is belangrijk, maar dat snap jij ook.

En volgens mij zijn de moderne cv ketels veilig,
veiliger dan 35 jaar geleden.

In ons vakantiehuisje hing de ketel gewoon in de keuken/kamer en dat mocht dus ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet er een hok van durox-blokken omheen laten bouwen tussen vloer en plafond met een brandvertragende deur en een speciale luchtaanvoerpijp voor de ketel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou dit zeker afraden om de volgende redenen:
ik heb zelf op een zolder geslapen me een cv ketel, nadat ik op me eigen ging wonen en weg ging bij mijn moeder thuis kwam er een loodgieter de ketel checken.
Hij zag mijn oude bed en raadde mijn moeder aan of ze geen mensen op zolder wou laten slapen.
omdat mensen dood kunnen gaan (stikken) in een ruimte met een cv ketel, omdat een cv ketel koolmonoxide wegneemt en jij geen zuivere lucht inadem.
waardoor gevolg is dat je stikt.
gelukkig heb ik het wel overleeft maar met een baby tje is het zowiezo groter risico, en met mij had het ook anders kunnen aflopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb wat zitten surfen en vond de volgende opmerkingen.

Een CV-ruimte is aan te merken als een technische ruimte. Indien deze ruimte groter is dan 100 m2 (in een bestaand gebouw, dus niet een huis) dient de ruimte uitgevoerd te worden als apart brandcompartiment.
Indien de gezamenlijke capaciteit van de CV-ketels meer bedraagt dan 130 kW (die van jou is zeker kleiner) , dient de ruimte eveneens uitgevoerd te worden als apart brandcompartiment.

Dit betekent dat de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag (WBDBO) 60 minuten moet bedragen. Dit geldt voor de wanden, de muren en de deur. De deur moet dan zelfsluitend uitgevoerd worden.
Vanaf de toegang van de CV-ruimte dient men in beginsel in twee richtingen te kunnen vluchten, waarbij de twee vluchtwegen nergens samen mogen vallen.

Daar het bij jou om een kleine ketel gaat hoeft de cv ruimte dus niet aan dit voorschrift te voldoen.

Elke moderne (HR) CV ketel mag in een ongeventileerde ruimte opgehangen worden, reden is het aanzuigen van de verbrandingslucht door het tweede kanaal en de optimale scheiding van de circuits voor aanvoer en afvoerlucht. Je mag hem als je wil zelfs onder je
bed leggen.

Als je een moderne HR ketel hebt zoals hierboven omschreven, dan wordt er geen verbrandingslucht uit de cv ruimte aangezogen. Vandaar de ongeventileerde ruimte.

Ik denk dat er voor jouw situatie geen wettelijke voorschriften bestaan die verbieden de cv ruimte in te richten als een babykamer, mits de ketel geen verbrandingslucht uit deze ruimte aanzuigt.
Daarmee is je vraag beantwoord.

Naast het ventilatievraagstuk en de verbrandingslucht is er altijd een theoretische kans op een gaslek.
Aardgas is zwaarder dan lucht en bij een lek zal het gas dus een laag op de vloer vormen. Als je een grote gleuf aan de onderkant van de deur maakt (deur inkorten) zal eventueel lekkend gas zich verder verder over de woning verspreiden. Nog beter is de deur inkorten en op een kier te laten staan.

Wil je helemaal op zeker spelen installeer dan een gas en een zuurstofdetector, dat is de baby wel waard lijkt me.

Nog een laatste opmerking: In de meeste gevallen loopt de temperatuur behoorlijk op in een cv ruimte. Dit is niet zo lekker voor de baby. Daarnaast krijg je hierdoor droge lucht die ook niet altijd zo gezond is. Dus zorg ten alle tijden voor een goeden ventilatie en frisse lucht. Het dakraam helpt hierbij, maar een bezorgde moeder legt haar baby in de winter ook niet onder een geopend dakraam!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag is of het mag. Ja, het mag wel. Het is jouw huisje dus jij mag dat indelen hoe je dat wilt.

Maar....is er werkelijk in je slaapkamer geen mogelijkheid voor een plekje voor je baby? Kijk er eens creatief naar?

Overdag ben je daar toch niet en 's nachts kan de wieg dan eventueel in de huiskamer staan. Desnoods jij/jullie in een hoogslaper en wiegje eronder. Of baby in een reismand zodat je die makkelijk kunt verplaatsen.
Je krijgt ook nog huisbezoek om te checken of alles in orde is.
Een eigen plekje moet je je kleintje toch wel kunnen bieden..