Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar gaat het vocht in huis naar toe, zie ook verdere uitleg?

In mijn huis is er in de winter altijd een hele lage luchtvochtigheid. Ik heb dan ook continu een luchtbevochtiger draaien om deze luchtvochtigheid op een goed niveau te krijgen. Deze luchtbevochtiger moet ik dagelijks vullen met een driekwart emmer water.

Maar waar gaat de vochtigheid die ik in mijn huis toevoeg nu naartoe? Het moet ergens naartoe gaan, anders hoef ik niet continu vocht toe te voegen aan de lucht.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als je erin zou slagen helemaal geen lucht met buiten te ventileren zou het nog meevallen maar in de praktijk ververst de lucht in huis met buitenlucht (gelukkig maar ivm ons zuurstof verbruik)

Wat betreft vochtigheid van de lucht zijn er 2 zaken om rekening mee te houden, zg relatieve vochtigheid, en de hoeveelheid vocht in de lucht.

In koude lucht kan zich veel minder vocht bevinden dan in warme lucht, dit kan bijv tussen 1 graad en 25 graden wel een factor 4 tot 5 schelen.
Bij 1 graad celcius en verzadigde lucht (relatieve vochtigheid = 100% dit is het maximum) zit er 4,5 g water in per kg lucht. Bij 25 graden celcius en wederom 100% verzadigd is dit: 20 g/kg

Bij 50% verzadiging is het 2,5 en ca 10 g/kg.

Als je dus buitenlucht van 1 graad celcius en bijv 50% relatieve vochtigheid in huis krijgt en dit warmt op naar 25 graden, blijft die 2,5g water/kg lucht gelijk maar in lucht van 25 graden is dit geen 50% relatieve vochtigheid maar nog slechts 12% relatieve vochtigheid!!! Dat voelt heel droog en daarom sta je dus water te verdampen.

Als je de inhoud van je kamer weet kun je het zelfs uitrekenen met deze getallen. Als je een schatting maakt van de verversing
(Lees meer...)
amigo
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Doordat we zoveel stoken en de koude buitenlucht ook behoorlijk droog is, verdampt het vocht.

In feite nemen wij en onze omgeving de vocht op en doordat het zo droog is, verdamt het weer. Het is een continu proces.

Ik heb hier ook een luchtbevochtiger staan en dagelijks verbruikt hij zo'n 3 liter water.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing