onder welke windrichting kan ik het beste mijn vogelhuisje op hangen op mijn balkonnetje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
9.4K

Antwoorden (5)

Tips Roodborstje;

Elders schijnen roodborstjes niet zo vol vertrouwen in de buurt van mensen te willen leven.

Tips voor het ophangen van een vogelhuisje voor roodborstjes:

1. Hang de vogelhuisjes laag bij de grond op.
2. Zorg voor bescherming tegen katten voor de ingang, bijvoorbeeld door rozenstruiken of prikkeldraad.
3. Hang de vogelhuisjes niet in de felle zon en bij voorkeur ook niet in de wind.
4. De beste plek om vogelhuisjes op te hangen is van noordoost tot zuidoost.
5. De nestkastjes van verschillende vogels moeten minimaal 3 meter uit elkaar hangen, maar de nestkastjes van hetzelfde soort vogels moeten minimaal 10 meter uit elkaar hangen.
6. Maak de vogelhuisjes elk jaar schoon.

Soms nestelen roodborstjes op ongewone plaatsen, zoals bijvoorbeeld in een oude ketel die onder een heg ligt, of in een nestkastje waarin een grotere opening gemaakt is.
----------------------------------------------------------------------

Tips voor Koolmees/Pimpelmaas huisje;

De gunstigste plek om een nestkastje op te hangen is met bomen in de buurt. Hier vinden mezen/mussen voedsel voor de jongen en dekking. Hang het kastje op redelijke hoogte, veilig voor katten naar het oosten of noorden.

De nestkast, eventueel met jonge vogels erin wordt dan in de morgenzon opgewarmd maar zit dan op het heetst van de dag in de schaduw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mooiste is als het nestje wel de stralen van de ochtendzon vangt maar in de middag al weer in de schaduw hangt, dus windrichting oost/noordoost.
Dan blijft het vlieggat ook het meest gevrijwaard van regen uit het zuidwesten.
Afmetingen van het kastje en het vlieggat bepalen welke vogel het eventueel wil proberen, alsmede de plaats waar het hangt.

Vliegopening kastje:
26/28mm Pimpelmees
30/32mm Koolmees
30/32mm Kuifmees
30/32mm Bonte vliegenvanger
35mm Huismus
35/40mm Ringmus

Bij googelen onder nestkast komt u nog wel meer te weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op de site van de Vogelbescherming! Héél veel informatie tref je daar over dit onderwerp. Tevens een mooie gelegenheid om hen te steunen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke windrichting is niet zo belangrijk,want ook op jouw balkonnetje zal de windrichting nog wel eens veranderen.
Belangrijk is het echter,dat het vogelhuisje 's middags niet in de brandende zon hangt.Daar kunnen onze jonkies heel slecht tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is erg goed als je een vogelhuisje ophangt! Zo hebben de vogels een huisje waar ze hun eitjes kunnen leggen en hun kindjes kunnen grootbrengen. In de winter slapen ze ook in het huisje, omdat dat warmer en veiliger is dan gewoon buiten te slapen. Let er wel op dat je er maar één per tuin ophangt.

De oriëntatie van het huisje is belangrijk, maar niet omdat de vogels er anders niet inkunnen. Huisjes kan je het best niet ophangen met de opening naar het westen, omdat daar de meeste regen en wind vandaan komt. Dit kan er voor zorgen dat in het de kast binnen regent of dat het te koud wordt. De beste oriëntatie is naar het zuiden, zuidoosten of het oosten. Let er ook op dat de kast niet in de volle zon hangt, want dan wordt het gemakkelijk te warm. Ook moet je er op letten dat roofdieren zoals katten niet gemakkelijk aan het huisje kunnen.

Geniet van de vogels!