onder welke windrichting kan ik het beste mijn vogelhuisje op hangen op mijn balkonnetje?

Weet jij het antwoord?

/2500

Tips Roodborstje; Elders schijnen roodborstjes niet zo vol vertrouwen in de buurt van mensen te willen leven. Tips voor het ophangen van een vogelhuisje voor roodborstjes: 1. Hang de vogelhuisjes laag bij de grond op. 2. Zorg voor bescherming tegen katten voor de ingang, bijvoorbeeld door rozenstruiken of prikkeldraad. 3. Hang de vogelhuisjes niet in de felle zon en bij voorkeur ook niet in de wind. 4. De beste plek om vogelhuisjes op te hangen is van noordoost tot zuidoost. 5. De nestkastjes van verschillende vogels moeten minimaal 3 meter uit elkaar hangen, maar de nestkastjes van hetzelfde soort vogels moeten minimaal 10 meter uit elkaar hangen. 6. Maak de vogelhuisjes elk jaar schoon. Soms nestelen roodborstjes op ongewone plaatsen, zoals bijvoorbeeld in een oude ketel die onder een heg ligt, of in een nestkastje waarin een grotere opening gemaakt is. ---------------------------------------------------------------------- Tips voor Koolmees/Pimpelmaas huisje; De gunstigste plek om een nestkastje op te hangen is met bomen in de buurt. Hier vinden mezen/mussen voedsel voor de jongen en dekking. Hang het kastje op redelijke hoogte, veilig voor katten naar het oosten of noorden. De nestkast, eventueel met jonge vogels erin wordt dan in de morgenzon opgewarmd maar zit dan op het heetst van de dag in de schaduw.

Het mooiste is als het nestje wel de stralen van de ochtendzon vangt maar in de middag al weer in de schaduw hangt, dus windrichting oost/noordoost. Dan blijft het vlieggat ook het meest gevrijwaard van regen uit het zuidwesten. Afmetingen van het kastje en het vlieggat bepalen welke vogel het eventueel wil proberen, alsmede de plaats waar het hangt. Vliegopening kastje: 26/28mm Pimpelmees 30/32mm Koolmees 30/32mm Kuifmees 30/32mm Bonte vliegenvanger 35mm Huismus 35/40mm Ringmus Bij googelen onder nestkast komt u nog wel meer te weten.

Kijk eens op de site van de Vogelbescherming! Héél veel informatie tref je daar over dit onderwerp. Tevens een mooie gelegenheid om hen te steunen....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100