Bestaat er een pan, waar je aardappel/groente en vlees tegelijk kan bereiden?

Is dat ook handig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
8.7K

Antwoorden (9)

Ja, dat kan met een stoompan of pizzapan.

Ik vind het wel handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat kan in elke pan ; men noemt dat ook met een koekenpan of wok.

Maar dat bedoel je natuurlijk niet. Wel zijn er stoompannen waarin je aardappels en groente tegelijk kunt maken (en dat gaat uitstekend, vooral met harde groente), maar voor vlees is het dan eigenlijk niet zo geschikt. Dat kun je toch beter in een separate pan of de oven doen.

Vlees (bakken, braden) en aardappels of groente (koken, stomen) gaat eigenlijk niet in één pan. Daarvoor verschilt de bereidingswijze teveel. Je kunt niet in 1 pan in water EN in olie bereiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, buiten de gewone pan is er nog een slowcooker of een tajine. Dit is heel handig en erg lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan in elke pan wel, doe ik regelmatig in de wok of hapjes pan. Groentepakket, stukjes kip en van die ronde aardappeltjes, lekker en snel klaar :)
13 jaar geleden
In een snelkookpan bijv. Je krijgt dan alleen geen gebraden vlees, maar gaargekookt en dat is gekruid ook erg lekker. Goulash kan je overigens wel eerst aanbraden in olie in de snelkookpan. Zachtjes aanbraden en dan uien,knoflook, paprika en aardappelstukken erbij. Paprikapoeder erover, goed vermengen en 5 min. zachtjes bakken. Tomaten met sap erbij, majoraan erover en dan 1/4 l. heet water erbij. De pan sluiten, het vuur hoog draaien en als het tweede ringetje v.d. drukregelaar omhoog komt, gaat de kooktijd in en zet je het gas lager.
Het tweede ringetje moet wel steeds zichtbaar blijven tijens het koken. na 20 min. is alles gaar.
amc
13 jaar geleden
Als je Tellsell moet geloven wel, die showen zo'n soort pan nog al eens
13 jaar geleden
Als je altijd soep wilt eten gaat dat prima (snelkookpan, stapelpan, wok), maar veel dingen zijn gewoon lekkerder als je ze op een specifieke manier klaarmaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enkele decennia geleden werd de 'hapjespan' uitgevonden, een uit de kluiten gewassen koekenpan met een hogere rand en met deksel. Zo'n pan is ideaal om allerlei lekkere gerechten in te bereiden als je maar één warmtebron tot je beschikking hebt. Het eerste verdiend is natuurlijk om gebruik te maken van kant-en-klaar vlees, zoals rookworst, spekblokjes en macaronivlees maar je kunt bijvoorbeeld ook een rollade eerst braden waarvan je later plakken kunt snijden, die je al dan niet op het laatst nog even meewarmt. Een gewone grote koekenpan met een passend deksel werkt trouwens ook prima.

Voorbeeld, een simpel stoofpotje:

6 à 8 aardappelen
250 à 350 g gesneden witte kool
75 à 100 g in stukjes gesneden varkensvlees
25 g boter
een theelepel kerrie
zout en peper

Schil en was de aardappelen en snijd ze in blokjes.
Smelt de boter in de pan.
Braad hierin, al roerend, de stukjes varkensvlees lichtbruin.
Temper het vuur en voeg de aardappelen, de kool en wat kerrie, peper en zout toe.
Sluit de pan en laat alles op een laag vuurtje gaar stoven in 20 à 25 minuten.
Maak de stoofpot tenslotte af met nog wat peper, zout en kerrie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze pannen gebruiken wij al ca. 25 jaar. Ze worden op een party gedemonstreerd en verkocht. Het merk is AMC en het bedrijf zit in s'Hertogenbosch. We gebruiken ze nog steeds met veel plezier en er zit een levenslange garantie op.
Koken zonder water en vlees braden zonder boter. En inderdaad kunnen b.v. aardappelen en groenten tegelijk in de pan.