wat kan ik doen tegen een verwarmingskraan die piept?

Sinds vandaag piept mijn thermostaatkraan van de verwarming als ik hem dicht draai. Continu!

Het stopt pas als ik hem bijna op stand 3 zet. Ik heb geen zin in een dikke rekening. Dus ik wil hem gewoon dicht kunnen draaien.

Wat kan ik er tegen doen?
De boel losmaken kan niet. Ik heb namelijk blokverwarming.

Picture for question
10 jaar geleden
32.2K

Het beste antwoord

Het piepen of fluiten van een kraan komt doordat het klepje waar het water in de kraan langs stroomt begint te resoneren (trillen) en door dat je de kraan verder opendraait stroomt het water iets sneller langs het klepje waardoor soms het piepen ophoudt. Soms kan het helpen om de afsluitkraan bij de onder uitgang van de radiator iets dichter te draaien of hoe absurd het ook klinkt een fikse tik met een hamer op het metalen gedeelte van de kraan helpt soms ook, In sommige gevallen verplaatst het het klepje zich ietsje ( een tiende millimeter is al voldoende) zodat het piepen ophoudt. Of de kranen van de verwarming onder het eigen risico vallen weet ik niet maar ik zou hem zeker door de woningstichting laten vervangen als dat kan. Het gebruik van WD40 zou alleen helpen als de kraan tijdens het draaien piept maar dat is hier niet het geval.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
THX voor het uitgebreide antwoord. Sinds vanochtend is het ineens opgehouden. De woning is een koopwoning, en alle delen van de verwarming in huis vallen onder eigen kosten. Buiten de woning is kosten VVE (dus eigenlijk alsnog de bewoners...) Deze kraan is er 2 jaar geleden nieuw opgekomen. Als ik Lindhorst bel voor een nieuwe kraan, betaal ik eerst €75 voorrijkosten. Dan voor de kraan nog eens €125 en nog eens €100 voor montage kosten. In september ga ik hier weg, heel lullig, mag dat mag de volgende bewoner gaan doen. Want met die verwarming hier heb ik het helemaal gehad, ik betaal er geen cent meer aan.

Andere antwoorden (1)

WD 40 of anders siliconenspray er tussen spuiten, even in laten werken -dus niet gelijk draaien- dan moet het gegarandeert weg zijn.